Sunday, May 23, 2010

KANAK2: MUDAH INGAT DAN CEPAT LUPA

Dari pemerhatian saya semasa mengajar Abbudey dalam masa 4 tahun ini, sy dapati kanak2 amat mudah utk menangkap, menghafal dan mengingati apa yg diajar, tapi mereka juga sgt senang lupa apa yg diajari jika tidak istiqamah n murajaah semula.


Melalui rakaman video yg lama2, sy dapati pencapaian Abbudey dlm menghafal al-quran adalah seprti berikut

19/9/2008 (Umur: 2 tahun)– Al-Fatihah, An-Nas hingga Surah Al-Masad ((LIHAT VIDEO DI SINI))

30/1/2009 (Umur: 2 tahun, 4 bulan)– Al-Fatihah, An-Nas hingga AL-Kafirun ((LIHAT VIDEO DI SINI))

27/6/2009- (Umur: 2 tahun, 10 bulan) -Al-Fatihah, An-Nas hingga Al-Bayyinah ((LIHAT VIDEO DI SINI))

28/9/2009 – (Umur: 3 tahun)Al-Fatihah, An-Nas hingga Surah AL-Alaq

18/11/2009 – (Umur: 3 tahun, 2 bulan)Al-Fatihah, An-Nas hingga Ad-Dhuha, Al-Mulk (1 m/s)

Hari ini (3 tahun, 8 bulan) - Al-Fatihah, An-Nas hingga Ad-Dhuha, Al-Mulk (1 m/s), Yasin (1 m/s), Al-Baqarah (1 m/s)


Tapi oleh kerana sibuk dengan kelahiran adiknya, sibuk pula dgn pindah rumah, smbg MA, bahasnya, examnya, dan mcm2 lg, tumpuan utk murajaah al-quran bersama Abbudey terhenti seketika. Malahan hafalannya yg byk jg menyukarkan utk mengulang tiap2 hari. Abbudey bg alasan dia penat nk bc byk… Dan akhirnya hafalannya byk yg hilang, bercampur-campur dan lupa contohnya dia bc:


"Al-qariah, mal qariah, wama adrakamal hutamah…."

"Wal Asr, Innal Insana layatgha…."

Dan skrg, sy cuba utk melakukan aktiviti murajaah al-quran bersama Abbudey selepas bacaan iqra'. Setiap hati beberapa surah akan diulang dan InsyaALlah jika hafallanya kembali kuat, bolehlah tambah lg hafalan…Buat mn ni, biarlah murajaah bg bc elok2 skit.


Mcm tu jg dgn bacaan iqra'nya. Ada tercatit yg Abbudey dah smpai iqra' 4 m/s 2 pd tarikh 19/8/09 (waktu Abbudey nak masuk 3 tahun), tp sbb lama x bc, جَ حَ خَ pon dia confused....Sbb tulah kena mula semula dr m/s 1 iqra' 1!


Konklusinya, jgnlah cpt gembira dgn pencapaian kanak2, tetapi kena usaha lebih utk memantapkan lg pencapaiannya.

MOGA TERUS ISITQAMAH!

Friday, May 21, 2010

KANAK2 N FLASH CARD


Flash card mmg sgt mmbntu nak kaedah pembelajaran kanak2… terdpt byk cr utk m'gunakan flash card selain cara biasa dgn menunjuk dan meperkenalkan isi kandungan flash card tersebut kepada kanak2.
Antara cara lain menggunakan flash card:

KENAL @ TIDAK?
Letakkan beberapa keping flash card di hdpn kanak2 n mnta drpdna utk mengangkat flash card yg anda minta.

Mana satu لَ لِ لُ?

ini!


-MENGUJI INGATAN
Letakkan beberapa keping flash card di hadapan kanak2..MInta dia lihat dan baca seketika. Kemudian minta drpdnya supaya pejamkan mata. Ambil sekeping flash card tersebut dan sorokkan. Minta dia buka mata dan sebut flash card apa yg hilang.
4 keping kad diletakkan n sekeping akan disorokkan

minta si kecil sebut kad apa yg xde
MENGUJI PERBENDAHARAAN KATA.
Pisahkan perkataan dr gmbr flash card dan susun beberapa keping gmbr di bwh satu patah perkataan dan minta daripada untuk menunjukkan apakah maksud perkataan tersebut.
si kecil diminta memilih gambar untuk perkataan 'baqarah'
baqarah= lembu
Boleh juga diterbalikkan, letakkan sekeping gambar dan beberapa patah perkataan dan minta si kecil pilih perkataan yg betul bg gambar tersebut
apakah perkataan lobak dlm bhs aras( si kecil akan membaca semua kad n mengambil kad yg betul)
lobak = jazar

boleh juga dilakukan dengan bilangan yg byk...minta si kecil menyusun gambar dengan perkataan yg betul.
menyusun gambar bg perkataan 'tobakha' - akala- jamal
akala=makan
jamal=unta
tabakha=masak

-MENGUJI KEPANTASAN DAN VOCAB
Aktiviti ini memerlukan kerja berkumpulan. Letakkan beberapa keping gmbr flash card, dan sebutkan perkataannya. Siapa cepat dia yg dpt ambil gmbr tersebut @ blh jga gunakan perkataan @ ABC @ 123 @ apa saja
flash card ABC diletak berterabur

"huruf B!" siapa cepat, dia dapat.. ulang sehingga habis kad, n siapa yg dpt kad terbyk, dia yg menang

boleh juga dilakukan dgn gambar, sebut dlm bahasa arab n siapa yg dpt gmbr yg terpantas n terbyk dia yg menang
Perhatian: Ingatkan si kecil spy yg terlalu agresif agar flash card tidak koyak dan rosak.

MENGENAL OBJEK:
Letakkan sekeping flash card dan minta si kecil mencari objek tersebut di dalam rumah
si kecil diminta mencari objek waraqah, baqarah n qalam yg terdapat di dalam rumah

waraqah= kertas, baqarah=lembu , qalam=pen
MENYUSUN FLASH CARD
Minta dr si kecil utk mengatur flash card ABC @ 123 @ huruf hijaiyah mengikut urutan

Tuesday, May 18, 2010

Selepas 2 minggu ber'home school'

Istilah 'HomeSchool' tidaklah begitu meluas di Malaysia berbanding di Negara-negara lain.. Banyak manfaat yg blh diambil dr aktiviti home school. Malah x kurang juga ramai yg ekstrem dgn home school.


http://www.sit-alkarima.com/homeschooling.html/


tekun menulis


Percubaan menjalan aktiviti Home School bersama Abdullah n Abbudey sejak dua minggu kebelakangan ini mmg byk memberikan perkembangan positif. Idea ini tercetus dr pembacaan ttg aktiviti home school yg dicatat di blog2 dan diubah mengikut keperluan dan fikrah sendiri.


Bot yg dibuat mgunakan span


Permulaan aktivti HS agak tidak tersusun, InsyaALlah lama kelamaan bila dah expert, mgkin akan lebih tersusun, apa2 hal pun, terdpt beberapa aspek yg sy tekankan dlm HS ini.


1- Aktiviti menulis – Asas dlm menulis, ABC, melukis, mewarna



Flash card ABD (flash cards amatlah berkesan utk mngajar bdk2)

Flash card diprint dr (http://ia331206.us.archive.org/2/items/bam_hijaiyah/FlashCardsIqra.pdf)

2- Aktiviti Membaca – IQRA', Mufradat Bahasa Arab, Hafazan AL-quran

Flash card bahasa Arab

3- Aktiviti Mengira –


4- Aktiviti Kreatif – origami, kenal warna.

Beberapa hasil aktiviti menulis n kreatif

5- Ibadah – wuduk, solat


6- Utk Abdullah pl lbih byk ditekankan mengenal mufradat dlm BA ttg binatang2 n benda2 yg lain mggunakan video n permainan binatang. ANtaranya:

http://www.youtube.com/watch?v=yshx44d8cT0

http://www.youtube.com/watch?v=kC8sSI5CIS0

http://www.youtube.com/watch?v=30ELQQT4ISA

http://www.youtube.com/watch?v=atLK-pcuEZY


7- Bljr menggunakn pensel dgn betul, mengenal warna n asas dlm menulis

Flash card utk melatih membaca n menambah perkataan bahasa arab


Mgkin di masa akan dtg sy akan tekankan bbrapa aktiviti lg: (sdg mengumpul bhn n cara yg sesuai utk myampaikan)

Latihan bacaan n vocab bahasa arab


1- Akidah- rukun Islam, Rukun Iman…dll


2- Kemahiran Hidup – Mengurus diri, megemas bilik, rumah, lipat baju, memeasak, dll


3- Asas Sains


4- Sierah Rasulullah, Sahabat, Tabiin n Ulama


Latihan membaca n padankan

Natijah dr aktiviti HS yg sy dpt lihat dlm tempoh yg sgkt ini:

1- Sgt kurg 'buka' (bkn tgok, buka' TV.- (lebih2 lg anak2 dah kenal istilah 'HARAM'. Org prmpuan x pki tudung: HARAM!. Org prmpuan x ttp aurat: HARAM!. Org menari n menyanyi: HARAM!. Jdnya, hampir semua rancgn x boleh ditonton sbb HARAM, mlhn iklan n berita pn byk HARAMnya.)


2- Komunikasi yg baik antara ibu bapa n anak2


Melepaskan bot utk blyr


3- Anak2 sgt excited dgn aktiviti HS, tiada paksaan dlm aktiviti, mlhn lps sarapan pg sj, anak2 x sbr2 nak menulis n menyiapkan tugasan HS.


4- Anak2 patuh arahan ibu bapa


5- X byk bergaduh adik beradik


6- Perkembgn ilmu yg amat memberansangkan


Moga terus istiqamah!

Tuesday, May 4, 2010

TERSEPIT ANTARA KEPENTINGAN PERIBADI DAN TARBIYAH ANAK


Alhamdulillah, setelah lama tidak ada entry yg baru utk blog ini krn pelbagai alasan, kini sy ingin kongsikan sesuatu utk manfaat bersama.

Ilmu itu terdpt di mn2..kdg2 dgn scr tidak sengaja pon kita akan memperolehi ilmu.

Smlm, sewaktu menziarahi blog sahabat baru yg dipertemukan dalam Kuliah Sarjana Usuludin di KUIN, sy dpt byk faedah dan fikrah yg baru. Jazakumullahu khairan kathira kepada SAHABAT TERSEBUT.

Perkenal dgn sahabat tersebut menyedarkan sy bahawa sy perlu usaha lebih dlm mentarbiyah anak2... Mmg tidak dinafikan semua kita punya tugas yg terlalu byk...alasan SIBUK sentiasa bermain di mulut, tp nak tak nak siapa lg yg akan mentarbiyah anak2 jika bukan kita.


Sy mula berkenalan dgn blog n website yg boleh dijadikan panduan utk mendidik anak2...
http://otakhijauhomeschool.blogspot.com/
http://darwishndarwisya.blogspot.com/
http://anakkusoleh.com/
http://anakkusayang.com/blog/
http://www.makinglearningfun.com/index.html

Apa2pun dlm kita mgambil panduan dr internet dlm mendidik anak2, pandai2 menapis yg mana perlu n tidak, yg mn penting n tidak...



Jika sblm ini sy agak krg bercerita ttg cara sy mentarbiyah anak, InsyaAllah dlm hari mendtg, blh kita berkongsi bersama...

SAtu lg perhatian sy bl sy melihat mereka ini begitu berusaha dlm mendidik anak, hati sy terdetik "KENAPA BUKAN KITA (ORG2 YG MENDALAMI ILMU AGAMA INI YG LAKUKAN DEMIKIAN, LUANGKAN LEBIH BYK MASA DLM MENDIDIK ANAK2)?"


Kerja peribadi mmg tidak kesudahan..SI bapa sibuk tugasan kuliah, kuliah di masjid, sekolah. SI ibu pula dgn kerja2 rumah yg x henti, tp apa2 pun disiplin diri anda utk istiqamah dlm mendidik anak2.

Luangkan sedikit masa utk duduk sama2 anak dan mendidik mereka bukan dgn MEMBACA BUKU SHJ, tapi byk aktiviti lain yg boleh dilakukan...

jgn satu hari nnt kita menyesal kerana anak org kita jg n didik, tp anak sendiri terabai tanpa perhatian n didikan....Ibu dan AYah adalah pendidik yg plg berkesan krn kita sendiri tahu apa yg kita ingin corakkan anak2 kita
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...