Tuesday, September 27, 2022

Penat menantikan penghujung?

 بسم الله الرحمن الرحيم


Entri ini ditulis pada 8/4/2021


"Buku kau kat pejabat abah tinggal 2 lagi, tapi abah beli bagi habis." Kata Dijah.


Sifat nak cepat habis itu juga ada dalam diri saya.


Rasa rimas menunggu penghujung. Nak cepat habis belajar. Nak cepat habis itu, nak cepat habis ini.


Kadangkala, hinggakan terfikir:

'Aku dah habis phD, dah ada anak? Bila agaknya aku nak mati?'


Bukan kerana angkuh kerana banyaknya amalan. Sekali-kali tidak begitu. Namun kerana sifat nak cepat habis. Itu sahaja.


Ada ketikanya juga, apabila terasa penat dek kerja, terfikir: 

'Bilalah aku nak mati ni? Penat dah rasanya jatuh bangun dalam hidup. Suka duka dalam hidup.'


Namun hati menjawab semula:

' Allah hidupkan aku lagi atas dunia ini, pasti ada anugerah kegembiraan besar yang Allah nak berikan lagi, untuk menghapuskan dosa dan mengangkat darjat di syurga nanti.' 

Optimis.


Melihat pula keadaan orang lain yang jauh lebih susah, bagai ditempeleng muka ini. Tak layak bagi diri yang jauh lebih senang ini untuk berkata begitu.


Allah.....


Merenung hidup yang menghampiri usia 40. 

Ya Allah, aku dah dewasa. Teringat-ingat perangai dan kenangan ketika kanak-kanak. Kini aku dah dewasa.

Perlu lebih matang.

Perlu lebih bijak mengawal suasana.

Perlu lebih tenang.

Hinggalah dipanggil Allah.


Semoga Allah bantu.

Amin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...