Friday, June 29, 2012

Perkembangan keberanian anak2 tampil di hadapan ramai

بسم الله الرحمن الرحيم

InsyaALLAH kali ni saya ingin megulas tentang 'sejarah' (dah macam cikgu sejarah pula) penglibatan Abdul Rahman dan Abdullah untuk tampil di khalayak ramai samada utk menyampaikan hafazan AL-quran atau nasyid atau khutbah.

Tujuan entry kali ini adalah untuk kita menyedari keberanian anak2 kecil untuk berdiri di hadapan orang ramai. Ia bukan perkara yang mudah jika tidak dibiasakan dari kecil.

Sebaliknya, anak akan menjadi malu dan takut jika tidak biasa berada di hadapan orang ramai. Bukan budak2 sahaja, malahan orang dewasa pon klu tidak biasa berucap di hadapan orang ramai, akan menggelabah dan gemuruh jugalah.

Kadang2 sampai jantung berdegup kencang sampai rasa mcm nak keluar jantung. Betul x? (pengalaman peribadi ni). Dulu kalau saya menyertai Musabaqah Hafazan Al-quran peringkat Negeri Selangor @ Kebangsaan, mesti kena makan ubat abah dulu sebelum naik pentas. Punyalah ketaq n darah gemuruh! Tapi  Abdul Rahman ni selamba2 je naik pentas.

Kerana itulah kami ingin membiasakan anak2 untuk 'beraksi' di khalayak ramai, supaya mereka berani, biasa dan tidak gentar.

Kali pertama Abd Rahman menyampaikan hafazan di khalayak ramai adalah ketika berumur 2 tahun. Ketika itu beliau membacakan Surah Al-Maa'un di Masjid Kuala Ketil, Kedah.





video
Inilah kali pertama Abdul Rahman mempersembahkan hafazan di depan umum
Rasanya mcm pernah tulis entry ttg ini 4 tahun lepas, tp x jumpa pula... dah terdelete kot...





Begitu juga pada Bulan Ramadan  tahun selepasnya.




video
Abdul Rahman menyampaikan bacaan di Masjid Kuala Ketil ketika berumur 3 tahun



Apabila Abdul Rahman memasuki alam tadika (ketika usia 4 tahun), Alhamdulilah Abdul Rahman diberi peluang untuk mengalunkan ayat suci Al-Quran ketika hari terakhir persekolahan di hadapan orang ramai.


Ketika berumur 5  tahun pula Abdul Rahman menyertai Ujibakat PASTI untuk bahagian khutbah, nasyid dan azan.

Pengalamannya saya pernah catat di sini:
http://www.cinta-rasul.blogspot.com/2011/07/hari-ujibakat-pasti-kawasan-sgpetani.html

http://www.cinta-rasul.blogspot.com/2011/08/pertandingan-khutbah-pasti-peringkat.html


Dan pada tahun ini, ALhamdulillah Abdul Rahman dan Abdullah dijemput oleh stesen TV9 untuk menyampaikan khutbah dan hafazan Al-Quran dalam rancangan tv Pesan Atok.


Alhamdulillah, saya bersyukur kerana Abdul Rahman dan Abdullah diberi peluang untuk tampil di khalayak ramai.

Di sini ceritanya:

http://www.cinta-rasul.blogspot.com/2012/04/penggambaran-pesan-atok-di-tv9-satu.html




Sudah ditayangkan dalam rancangn Pesan Atok siri ke33
Boleh tonton di tonton.com.my






Kadang2 kanak2 tersebut ada bakat terpendam untuk beraksi di khalayak ramai, tetapi tiada peluang diberikan.

Adapun Abdullah masih tidak banyak beraksi di khalayak ramai. Kali pertama Abdullah membaca Al-Quran di hadapan ramai adalah pada tahun ini ketika berusia 3 tahun dan kemudian dalam rancangan Pesan Atok 2012


Di sini saya catatkan pengalamannya:

http://cinta-rasul.blogspot.com/2012/02/alhamdulillahpersembahan-pertama.html

FAEDAH DAN KEBAIKAN MELATIH ANAK2 MEMBERI PERSEMBAHAN DI HADAPAN UMUM:

1- Saya dapat lihat Abdul Rahman sekarang mempunyai minat dan keberanian utk berada di atas pentas secara spontan. Contohnya ketika Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 yang lalu. Apabila disuruh naik pentas untuk meyampaikan nasyid bersama kumpulan Dhuha, terus Abdul Rahman naik (wpun ada sedikit malunya)




Nasyid bersama kumpulan Rabbani ketika di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012
Abdul Rahman yg nak naik sendiri ketika itu

Nasyid dengan Kumpulan Dhuha di PBAKL 2012



2- Begitu juga ketika disuruh berkhutbah secara spontan di satu majlis, Abdul Rahman berminat utk naik pentas walaupun dia lupa teks khutbah kerana sudah lama tidak mengulang semula khutbah.

3- Beberapa hari yang lalu JUPEM (Jabatan Ukur dan Pemetaan Kedah) menjemput baba untk memberi ceramah Israk Mi'raj. Mereka juga mahukan seorang untuk mengalunkan bacaan AL-Quran. Jadi baba membawa Abdul Rahman bersama untuk mempersembahkan hafazan dan khutbah di JUPEM.

Apa yang saya hasrat dari sini ialah semoga ia membuka mata masyarakat bahawa anak2 mempunyai potensi utk terus cemerlang jika diasuh dengan baik

Untuk Abdul Rahman dan Abdullah, saya doakan agar mereka terus berani berada di khalayak ramai, memberi manfaat kepada masyarakat dan terus istiqamah disamping sifat tawaduk yang tinggi, merendah diri, tidak sombong, takabbur, bongkak dan riyak (gila glamer)..

p/s: panjang sikit entry kali ini, padahal x suka tulis entry panjang2....semoga ada manfaatnya!

Thursday, June 28, 2012

Video yang Abdullah (kami) suka. Anda suka tak?

بسم الله الرحمن الرحيم

Video dibawah ini sgt menarik.

Saya sangat suka video ini.

Abdullah pun suka juga video ini. Biasalah kan, budak sgt suka menonton aksi budak2 yg lain kan?

Lihatlah betapa bersungguh2nya si abang dalam video ini mengajar adiknya membaca iqra' sehingga habis. sangat bersemangat dan pintar!

Seronok tengok!

Semoga ALLAH memberkati keluarga ini, InsyaALLAH.



Anda tentu tertanya2 siapakah ibu bapa anak2 cilik ini kan?

Inilah ibu bapa mereka:
http://husnamn.blogspot.com/2012/03/sambil-shopping-boleh-baca-al-quran-dan.html

Semoga ALLAH memberkati mereka dan memudahkan urusan mereka. Amin.

Friday, June 22, 2012

Apa benda ni, siapa tahu namanya

بسم الله الرحمن الرحيم

Dulu saya pernah bercerita ttg pasu Abbudey dan bercucuk tanam di sini dan di sini....

Kali ini kami telah membeli 'sesuatu benda' yang saya pun tak tahu nak panggil apa, tp ia sangat berfungsi untuk melatih kepekaan kanak2 terhadap perkembangan tumbusaran tumbuh2an.

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

'Benda' comel yg murah ini akan tumbuh rumput bila selalu di siram dan dijaga elok
* Rumput mula tumbuh selepas beberapa hari menyiramnya

Dari situ kita terangkan bagaimana ia boleh terangkan bagaimana rumput tersevut boleh tumbuh (kerana ada benih rumput di dalamnya) dan bagaimana hebatnya kuasa ALLAH menjadikan tumbuh2an dan kita semua.




InsyaALLAH lain kali kami akan cerita lagi tntg perkembangan 'benda' ini.

Siapa tahu apakah nama benda ini, sila bagitahu ye kalau sudi....tapi takde hadiah la....

Saturday, June 16, 2012

Pekakah kanak2 dengan kuliah yang disampaikan di masjid?

بسم الله الرحمن الرحيم


Saya pernah menulis tentang tips2 utk membawa anak2 ke masjid di sini.

Persoalan yg timbul di minda masyarakat:
Apa faedah membawa kanak2 mendengar kuliah di masjid?
Adakah kanak2 faham apa yg disampaikan ustaz di masjid?


JAWAPAN SAYA:

YA. DENGAN MENDENGAR KULIAH DI MASJID SECARA ISTIQAMAH KANAK2 AKAN FAHAM DAN PEKA APA YG DISAMPAIKAN.

Walaupun kanak2 itu tidak mendengar dengan tekun dan khusyuk, bahkan bermain2, tapi telinga dan otak mereka sangat peka.

Walaupun mereka tidak menumpukan perhatian terhadap kuliah yg disampaikan tp sebenarnya kanak2 sgt peka dan mempunyai ingatan yg sgt kuat


Saya mempunyai bukti yg banyak bahawa kanak2 itu faham dan dapat ingat apa yg disampaikan oleh ustaz.
1- Abbudey yg menghafal sendiri mukadimah khutbahnya melalui mendengar kuliah sahaja.

2- Bila balik rumah anak2 akan bertanya maklumat2 dlm kuliah dan apabila berlaku situasi yg disebut oleh ustaz, mereka akan mengulangi apa yg ustaz katakan.

Contohnya: bila anak2 nampak orang pakai seluar paras lutut, mereka akan sebut: kan baba kata dalam kuliah hari tu, lebih baik tak pakai seluar nampak lutut, takut terselak nampak aurat (lebih kurang begitulah ayat mereka)

Dengar kuliah sambil melukis, tp boleh tangkap apa yg disampaikan dalam kuliah tersebut.
Itulah hebatnya otak kanak2

Contoh yg lain: video yg dibawah ini dirakam ketika kuliah baba tentang seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Khalid bin Said. Walaupun anak2 bermain2 sahaja mendengar kuliah ini, tapi bila balik rumah mereka akan bertanya kenapa Khalid bin Said buat begitu2? kenapa begini? 

Ini menunjukkan mereka peka dengan apa yg disampaikan.

video



video
Abdullah melaungkan iqamat sblm solat Isya' berjemaah di rumah
p/s: Mungkin ini juga antara faedah membawa anak2 ke masjid. Saya tak sempat mengajar Abdullah tentang azan, iqamat dan solat (dia pun belum 4 tahun lg), tp nampaknya banyak yg dia belajar sendiri dari pemerhatiannya di masjid... ALhamdulillah...


Konklusinya, sama2lah kita mencorakkan persekitaran yg solih kepada anak2 agar ia dapat mencorakkan mereka menjadi insan yg soleh lagi bertaqwa. AMIN3.

Thursday, June 14, 2012

Slide PowerPoint 1: Akhlak seorang Daie

بسم الله الرحمن الرحيم

Berikut adalah Slide Powerpoint yang dibentang dalam Kem Remaja ABIM, di Bendang Man, Kedah,  pada cuti penggal pertama 2012...

Semoga ia memberi manfaat kepada kita semua


AKHLAK SEORANG DAIE

Wednesday, June 13, 2012

frame bukan utk gambar shj

بسم الله الرحمن الرحيم

Lama dah x tulis ttg kraf kan? (ye ke?)

Kali ini kita cuba utk mempelbagaikan lagi kegunaan frame gambar, bukan utk meletakkan gambar2 kenangan shj, tp mungkin ada kegunaan lain.

Antaranya ialah kita boleh letak sebagai tempat mempamerkan hasil lukisan anak2

Boleh guna kita gunakan sebagai menunjukkan tanda penghargaan dan kasih sayang kepada anak2....

Sebagai contoh, inilah hasil kraftangan kami sekeluarga menggunakan frame gambar.
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v




MAMA dan  BABA SAYANG ABUDEY

Pujian utk membuatkan mereka rasa dihargai dan disayangi
Frame ke2
BABA N MAMA SAYANG ADIK
-sebenarnya frame2 ni adalah hadiah yg km dapat sempena hari guru :) -





Inilah hasilnya!


Thursday, June 7, 2012

jln2 perlis dan kedah je.....(dan Perak juga)


بسم الله الرحمن الرحيم


Untuk cuti kali ini, kami hanya bercuti di Perlis dan Kedah sahaja (bajet ciput x blh jln jauh2! tp Alhamdulillah.... ada org yg x dpt berjalan sbb x cuti, xde duit..n lain2..Alhamdulillah punya peluang untuk berjalan bersama keluarga n anak2)


Pintu masuk ke pameran ular di Muzium negeri Kedah
p/s: sebenarnya agak geli-geleman juga nak masuk pameran ular ni..huhu


pameran ular
Harga masuk x mahal pun, x sampai $10 pun.

budak lelaki x geli ular kan?

nasib baik ular tu dlm balang dia je kan?? huhu

posing seekor haiwan yg dikurung

Add caption

Kemudian sempat naik ke Muzium di tingkat atas...
Add caption

perlawanan kerbau....(model je..bukan betul pon)

laga ayam pula

Kemudian kami terus ke Kangar, Perlis dan kami tinggal di Seri Malaysia Kangar. Alhamdulillah hotel Seri Malaysia ni baru dibuka pada jun tahun lalu. Jadi perabot2nya masih elok dan baru. Biliknya juga elok dan selesa. x seperti Seri Malaysia di tempat lain yg agak kurang memuaskan
bilik dengan nilai $200 je smlm. ok la kan?

tukang periksa samada semua lampu berfungsi atau tidak?

swimming pool yg luuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuasssss

Antara yg kami lawati di Perlis ialah: Muzium Kota Kayang.

Pintu masuk Muzium Kota Kayang
Masuk: free
Abdul Rahman bermain puzzle di bilik di Muzium Kota Kayang bersama kakak2 dr rombongan sekolah (x tau pula sekolah mn?)

bahagian dalam muzium

meneliti peta ke ladang anggur.
tp x jumpa pun,akhirnya tanya makcik jaga muzium ni je jln ke ladang anggur perlis


ROKOK POCONG!
iklan di muzium Kota Kayang



Kawasan blkg muzium yg sgt indah
Rombongan pengantin sll mai sini tangkap gambar kata makcik jaga muzium tu.

Budak 3 tahun merenung masa depan di tepi tasik!

Anda nampak x apa yg berwarna oren di atas pokok bunga tu?

Abdul Rahman yg teringin sgt nak bergambar dgn giant parrot  ini

Kemudian kami terus mencari jalan ke Taman Anggur Perlis.

Dinasihatkan supaya anda mempunyai peta @ gps ke Taman Anggur ni kerana kami x nampak satu signboard pun ke Taman Anggur ni...Dari hotel di Kangar kemudian ke Muzium Kota Kayang langsung xde satu papan tanda pon tentang Taman Anggur ni. Jenuh tanya orang banyak kali...



Banyaknya kereta beratur membeli tiket masuk
dewasa: $6
kanak2: $2



saya bukan tangkap gambar org yg sedang tangkap gambar anggur ni
tp saya tangkap gambar Abdullah di hujung nun menanti baba membeli anggur kegemarannya.

Ladang Anggur di sini tak banyak beza dari ladang anggur di Tasik Beris. Anggur yg dijual sangat sedap, manis dan menyegarkan, tp mahai sikit dr beli di kedai2 biasa. =)

Menikmati anggur yg dibeli dibawah pohonan anggur

Add caption

Papan tanda di taman anggur

Add caption

Menemui rakan baru yg mesra di Taman Anggur

Selepas itu kami pergi ke equastrian club yg berdekatan, tp sayang xde pelatih, jd xde peluang utk anak2 naik kuda... 
Add caption

Tengok jelah  kuda dr jauh
Dari kelab kuda, kami pergi makan cucuq udang, ketam n udang salut tepung di GERAI NELAYAN di hadapan kastam Di raja Malaysia, Kuala Perlis.

Gerainya sgt femes dgn cucuq udang n ketam gorang yg sedap. gerai penuh dgn orang, jd km take away je lah...
Gerainya di hadapan kastam ini.


Esoknya km meneruskan perjalanan ke Pasar Wang Kelian. Jalan ke Wang Kelian perlu melalui jalan  berbukit2 (tp x berapa curamlah, ada je org dok naik basikal waktu km p tu)

Tujuan p Wang Kelian bukan sbb nak shopping sgt, saja je nak tgok apa yg ada kat Wang Kelian tu. Nnt klu org cerita, xdelah buat muka terkebil2 x tau apa ada di Wang Kelian... 

pasar di Wang Kelian seperti di Sarikin, Sarawak.
Abbudey mengucapkan selamat datang kepada anda semua!

Muka kepanasan
Add caption

masuk ke Thailand

tgok muka Abbudey tu pun dah rasa panas amat

benda pertama dibeli di Wang Kelian, payung!

Setelah membeli ala kadar di Wang Kelian, kami pergi pula ke Gua Kelam.

Di Gua Kelam sebenarnya boleh naik keretapi untuk masuk Gua Kelam 2, tp sayangnya keretapinya dah rosak... (kelakar x? jgn gelak)....mcm x boleh nak percaya, tp itulah hakikatnya..huhu

tempat mesti yg mesti orang nak bergambar di sini.

naik juga keretapi Gua Kelam yg rosak dan berhabuk...sedih amat!

rel keretapi menuju masuk ke gua kelam


km masuk sikit saja di gua kelam.

Mai gua pun masih ada orang telefon lg.
Gerai membeli pelam

mereka ini sangat excited nak pegang pelam besar ni


Kesimpulan dr jalan2 di Perlis:
1- Perlis adalah sebuah negeri yg jalannya luas dan tidak sesak, tak banyak kereta pon...lengang. seronok. tak serabut

2- pastikan anda mempunyai gps dan peta untuk ke tempat2 menarik kerana kekurangan papan tanda penunjuk arah di jalanraya (jgn marah ye?)

3- Dapatkan maklumat lanjut tentang tempat2 menarik sebelum datang ke Perlis... Kalau tidak anda akan terlepas banyak tempat menarik.

4- Sebenarnya pihak2 yg berkenaan patut menjaga tempat2 perlancongan seperti Gua Kelam, dll supaya lebih bersih dan terjaga....


--------------- Kami juga sempat pergi ke Zoo Taiping di Perak dan Cameron  Highland, tp oleh kerana ini adalah kali ke 3 (atau ke 4) km ke Zoo Taiping, jd x seronok dah nak tangkap gambar yg sama...

Cuma seronok tangkap gambar tempat kami bermalam di Hotel Flemington, Taiping.

Hotel yg baru, cantik dengan bayaran berpatutan (RM138 je)...ok la kan?

Pemandangan hotel Flemington dr Taman Tasik Taiping
ambil dr:
http://news.flemingtonhotel.com.my/
seperti biasa, Abdullah selaku tukang periksa semua alat boleh berfungsi x?
Gambar bilik kami dari website:
http://news.flemingtonhotel.com.my/
pemandangan indah Bukit Larut dr tigkap bilik
                                  LAGI TEMPAT MENARIK YANG MESTI DILAWATI

Kolam Renang atas bumbung yang mempunyai pemandangn indah Bukit Larut
http://news.flemingtonhotel.com.my/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...