Monday, January 31, 2011

Budaya meletakkan buku dibirai katil

Buku kisah nabi untuk Abg Abbudey n Adik Abdullah yg dibeli hujung bulan lepas...




Apa2pun klu ada maklumat yg salah dalam buku, wajiblah dijelaskan kepada anak2...Ilmu itu perlu diselidiki kebenarannya...



Sekarang ni ALhamdulillah dah dapat melakukan budaya meletakkan buku di birai katil untuk bercerita dengan anak2 setiap malam.....Moga terus istiqamah!

Thursday, January 27, 2011

latihan membaca lagi

Aktiviti kali ini adalah susulan dari pelajaran dr buku membaca Abg Abbudey di PASTI:

Buku Abbudey di PASTI




Bahan2nya:

baca dan suaikan dengan gambarnya


Huruf yang akan ditampal atas gambar yg sesuai



Abg bekerjasama dgn adik

SIAP SEMUA!

Friday, January 21, 2011

Gunting, Baca n Lekat

Aktiviti utk memperkasakan lg bacaan Abg Abbudey:



Perkataannya.

gambar dan ruang kosong utk lekat perkataannya
menggunting

melekatkan gam

baca dan lekatkan pada kotak yg bersesuaian


Sunday, January 16, 2011

Fun n educational activity book

Sebenarnya buku ni dah beli bulan lepas...tp baru sekarang berkesempatan berkongsi faedahnya.....

W/pun dulu x berapa suka buku sticker krn berpendapat hya membazir, tp buku stikcer ni sgt menarik n byk info di dalamnya...


harga sebelum diskaun, lepas diskaun jd $13...full colour n tebal...sgt berbaloi ....






sgt byk gmbr g menarik n info yg berguna...sesuai utk + vocab
pada mulanya hya beli utk aktiviti abg Abbudey, tp x sangka Abdullah pon pandai tmpl sticker pada tempatnya yg sesuai...






sebahagian sticker yg dah dicabut dan ditampal pada tempatnya...

Dpt mengenali byk objek, haiwan n lain


video
Abdullah belajar menggunakan buku sticker Abg Abbudey

Tuesday, January 11, 2011

Aktiviti menarik dgn manik!!!

Sgt tertarik bila pertama kali melihat kraf yg dibuat menggunakan Pyssla beads di blog ini. Tetapi xde hasrat pula utk memilikinya krn mengagakkan harganya yg mahal..

rm9.99

Mula terbelek2 bila terlihat set beads yg dijual di Giant dgn harga Rm9.99...Tp masih ragu2 utk membeli bila memikirkan risiko rumah bersepah dgn beads tu, n takut kalau hya membazir duit n x byk manfaatnya... Tapi bila balik rumah terkenang2 pula...

Selepas berbincang, menganalisa n berfikir panjang ttg pro n kontra membeli Pyssla beads itu, keputusan yg telah diambil.. ALhamdulillah, InsyaAllah beads yg dibeli ini akan membuahkan byk faedah n pelajaran utk kami ...


Klu anda ingin tahu lebih lanjut ttg Pyssla beads ini, boleh taip perkataan 'Pyssla Beads' dan googlekan sj...mmg menarik bg mereka yg berminat!


Ingin berkongsi manfaat yg kami dapati dr aktiviti kraf menggunakan beads ini:

1- memupuk minda kreatif dan berjiwa seni.

Perlu disterika setelah manik siap disusun spy melekat!

2- mengasah kesabaran...(sgt pening kepala bila beads yg dah disusun tercabut!)

kucing

3- Berkasih mesra dan berkomukasi sesama keluarga (bila sama2 memikir n berbincang nak reka apa dgn beads dan sama2 menyusunnya di atas papan)

4- Mengenal warna.

5- Melatih motorik halus (dengan mengambil manik2 ini)...

6- Melatih anak2 bertingkah laku sopan dan baik sesama menggunakan beads ini... (klu anak2 tidak dapat mengawal tingkah laku semasa menggunakan beads ini, alamatnya jenuh mengutip satu rumah.)
Sebelum disterika

Setelah siap disterika

7- Melatih menjaga kebersihan (dgn tidak mengepahkan beads ini)


**PERHATIAN 1: HATI2 BAGI MEREKA YG MEMPUNYAI ANAK KECIL AGAR SI BAYI TIDAK MEMASUKKAN BEADS INI KE DALAM MULUT..!!! (krn warnanya yg sgt menarik seperti gula2!!)


Nak buat kapal terbang, tp jadi keretapi

Sunday, January 9, 2011

bercerita untuk anak2

Adakah anda bercerita untuk anak anda? Bilakah waktu sesuai untuk aktiviti membaca buku untuk anak?

Tak kiralah bila masanya pun, yg plg penting membacakan buku kepada anak2 adalah aktiviti yg plg senang n byk manfaatnya, antara:

1-Menerapkan semangat rajin membaca n cintakan buku
2- Melatih anak2 menumpukan perhatian n mengawal tingkah laku anak2 spy berada dlm keadaan syp n diam. (sgt penting klu anak2 dpt mengawal tingkah laku!!!!)
3- Berkenalan dgn perkataan n ayat2 baru.
4-Abg Abbudey turut berlatih membaca buku cerita!

antara buku kegemaran adik n abang....
gambar yg berwarna-warni n sgt menarik!
perkataan yg berbaris, memudahkan Abg Abudey turut baca sama.

pastikan baca dgn penuh perasaan n intonasi yg menarik supaya anak2 tidak jemu.....
terdapat dlm 5 siri...
buku lain yg turut diulang2



Sebenarnya, ada jg buku cerita (kisah dr Al-quran) n (Kisah nabi2), tp disimpan di sekolah untuk ABM...

Lepas ni berhasrat utk menambah koleksi buku cerita kanak2 dlm BM pula InsyaALlah supaya Abg Abbudey turut dpt berlatih membaca....

Selamat membaca!!

Friday, January 7, 2011

berhujung minggu dgn Kraftangan ttg binatang

Aktiviti kali ini berdasarkan dr web:

http://wwwmamahomeschool.blogspot.com/2010/08/farm-theme-clothespin-farm-animals.html


dan

http://www.firstpalette.com/

mula menggunting gambar yg siap diwarnakan

utamakan kebersihan....dah gunting, jgn lupa buang dlm bakul sampah

adik cuba dirikan binatang2 dgn stabil

siap menggunting, boleh bermain disamping mengenal nama2 binatang, warna n bunyinya


              KLIK SINI UNTUK LIHAT LEBIH BANYAK AKTIVITI KRAF YANG MENARIK 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...