Friday, August 26, 2011

PROGRAM2 TAHFIZ MUTMAINNAH PADA RAMADAN 1423

ALHAMDULILLAH....Sepanjang Bulan Ramadan tahun ini, byk program yg telah dijalankan bersama pelajar Tahfiz Mutmainnah.

Halaqah quran yg diterus seperti biasa sepanjang Bulan Ramadan


Antaranya Program yg dijalankan Tahfiz Mutmainnah di Bulan Ramadan:

18 RAMADAN 1423 - Kunjungan Sheikh Mahmud Shiam dari Palestin yg dibawa oleh pertubuhan Muslim Care.

Tazkirah yg disampaikan oleh Sheikh Mahmud Shiam (Bekas Imam Masjidil Aqsa, Palestin) dan diterjemahkan oleh Ustaz Amri

Pelajar khusyuk mendengar tazkirah dr Sheikh Mahmud Shiam

Kenangan guru dan pelajar Tahfiz Mutmainnah bersama Sheikh Mahmud Shiam.


Warden Asrama Tahfiz Mutmainnah


24 RAMADAN 1423 - SEMINAR SAINS DAN ALQURAN yang disampaikan oleh Prof.Madya. Dr Mohd Arif Kasmo DI Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) Sg.Petani, Kedah.

Ketibaan para pelajar di INTAN

Sebelum seminar dijalankan

Para pelajar dan peserta seminar khusyuk mendengar seminar yg disampaikan oleh Prof.Madya. Dr Mohd Arif Kasmo

Linkmaklumat lanjut ttg Prof.Madya. Dr Mohd Arif Kasmodan penerangannya ttg Sains dan Al-quran blh didapati dr blognya:
http://pasakeedah.blogspot.com/

Gambar kenangan beberapa org guru dan pelajar Tahfiz Mutmainnah besama prof. Arif Kasmo


25 RAMADHAN 1423 - MAJLIS KHATAM QURAN DAN IFTAR JAMAIE TAHFIZ MUTMAINNAH

Majlis khatam quran dan Iftar Jamaie yg dijalankan di bangunan baru Tahfiz Mutmainnah (fasa ke3)

Ustaz Shahril Long (pengerusi Tahfiz Mutmainnah) serta beberapa orang waris yg hadir di awal program.

Kehadiran Sheikh Maher Hassan Al-Munajjed ke Tahfiz Mutmainnah

Tazkirah dr Sheikh Mahir yg diterjemahkan oleh Ustaz Amri

Luqman Zepri: Khatib terbaik Tahfiz Mutmainnah 2011

Anugerah Pelajar Terbaik Quran Tahfiz Mutmainnah Thanawi 2, 2011 milik Muhammad Fahmiz


Anugerah Pelajar Terbaik Quran Tahfiz Mutmainnah Thanawi 3, 2011 milik Muhammad Ad-Duri



Iftar Jamaie





Wednesday, August 24, 2011

KEDATANGAN SHEIKH MAHIR KE KEDAH

ALHAMDULILLAH.....setelah hmpir sebulan sheikh Mahir berada di Kl, InsyaAllah beliau akan turun ke Kedah pada 25.6.2011 (ESOK!) (selama sehari sahaja)...


Saya pernah bercerita ttg sheikh Mahir dlm blog ini pada 3 TAHUN LALU di sini:
http://cinta-rasul.blogspot.com/2008/12/blog-post_26.html


Sheikh Mahir Hassan Al-Munajjid

Dan petikan akhbar Harakah Daily ttg sheikh Maher pada pertengahan Ramadan lalu boleh dilihat di sini:
http://bm.harakahdaily.net/index.php/articles/edu-spective/4852-keinsafan-ramadhan-bersama-huffaz-palestin-mohonlah-keampunan-allah

Ketika menziarahi Sheikh Mahir di Jalan Kebun, Shah Alam, awal Ramadan lalu


TENTATIF SEHARI SHEIKH MAHIR DI KEDAH:

25.8.2011 (KHAMIS)
- 9.40: KETIBAAN SHEIKH MAHIR DI LAPANGAN TERBANG ALOR STAR

-12TGHARI: DI SEKOLAH RAUDHATUL MUSLIMIN, KEMBAL, TEMBAK.

-5.30PTG - 8MLM: TAHFIZ MUTMAINNAH, PINANG TUNGGAL, SG.PETANI.

-TERAWIH DAN TAZKIRAH: MASJD BAKAR ARANG, SG.PETANI.

26.8.2011 (JUMAAT)

-4PG: QIAMULLAIL DI SURAU TAMAN DESA BIDARA, KUALA KETIL.

-KULIAH SUBUH DI MASJID JAMEK KUALA KETIL.

-10PG: BERANGKAT KE AIRPORT PENANG.
Semoga Allah permudahkan urusan beliau..
Sesiapa yg berada di kedah dan ada kelapangan blhlah, ambil manfaat dr kehadiran Ulama' dr Bumi Syam ini..

p/s: Sesiapa yg tidak tahu jalan ke tempat2 program blh hubungi Amri: 013 420 2206


Wednesday, August 17, 2011

ulat beluncas

Masih ingat lagikah projek kitaran rama2 yang dilakukan tahun lepas...Baru2 ni kami jumpa banyak sungguh ulat beluncas di tepi kolam ikan baba....x tau mai dr mn dtg banyak2 ni... (eeeeeeeeiiii....)

Pokok2 keladi yang byk hya tggl batang, habis dibaham oleh Ulat Beluncas


seekor


dua
tiga
empat


Abg Abbudey memerhatikan ulat beluncas yang makan daun keladi

Friday, August 12, 2011

ujian quran adik abdullah dan perihal TV

Bismillahirahmanirrahim.

Sebenarnya entry kali ini pernah di siarkan sekitar bulan Ogos dulu. Tapi oleh kerana ada beberapa perkara yg saya kurang jelaskan, jd saya ulang siarkan semula...


Baru2 ni sempat merakam telatah adik Abdullah (3 bulan lg nak masuk 3 tahun) ketika menguji ingatan hafalannya..

Saya buat ujian untuk Abdulah seperti dlm Musabaqah hafazan quran, dimana para peserta akan 'ditebuk' hafazannya dari mana2 surah yg telah dihafalnya..

begitulah cara musabaqah hafazan quran dijalankan..Boleh juga lihat dokumentari ttg muasabaqah hafazan quran di sini:
http://www.youtube.com/watch?v=U9du_ooPNEU&feature=related

Dan ada juga tahfiz yg buat exam quran dlm cara ini...


video
Abaikan gayanya dan makhraj huruf yg masih belum fasih....


Semasa saya mengambil ijazah sanad al-quran di SYria pada tahun 2003 dulu, begini jugalah cara ujian quran dilakukan untuk mndapatkan ijazah quran. Selepas pelajar mmdenagrkan bacaan hafazan kepada guru hingga sempura 30 juz, pelajar akan dibawa berjumpa sheikh mahyuddin kurdi utk di'tebuk' hafazan dr mn2 saja ayat dlm quran. JIka sheikh puas hati dgn hafazan n tajwidnya, barulah diberi ijazah, kalau tidak, perlu diulang semula ujian, hinga sheikh puas hati dgn hafazan n tajwid pljr....

Beginilah juga cara ujian quran yg saya lakukan kepada Abdullah.

Alhamdulillah Abdullah masih mengingat lagi hafalannya yg lama..
Semoga mereka dapat terus istiqamah dalam menghafal al-quran, melakukan ibadah dan amal soleh.
Jutaan terima kaih jg sy ucapkan kepada Blog didikan Al-quran yg sudi berkongsi video ini dalam blog mereka.
Kami juga  mengambil keputusan utk tidak membenarkan anak2 menonton tv w/pun kartun. Sblm ini anak2 ada juga menonton tv, itu pun hya kartun shj...tp kami mengambil keputusan, lebih baik menghalang mereka menonton TV termasuklah kartun.

Sebab ia membaca kepada ketagihan, kurang aktiviti dan banyak kemungkaran dan maksiat yg terdapat dlm tv..Lebih2 lg IKLAN2 dlm TV yg penuh dgn muzik yg haram2 dan aksi yg membawa kpd maksiat..Jd, tv dirumah tidak akan dipasang kecuali utk menonton berita shj..itupun jrg sekali krn selepas maghrib ialah waktu utk Abg Abbudey buat homework dan mengaji al-quran bersama adik..Jd, Tv tidak akan dibuka lgsg waktu itu.


Jadi sekarang, xde lg upin ipin, wonderpets, dora, diego dan lain...Aktiviti bermain @ membaca buku cerita akan dipenuhkan bg mengelakkan Abdullah dan Abdul Rahman membuka Tv...


Semoga langkah ini menjadi jambatan untuk mendidik anak2 menjadi pemimpin bagi org2 yg bertaqwa!

Monday, August 8, 2011

CERITA TTG RAMADAN dan activity book PERCUMA ttg RAMADAN utk kanak2


Bismillahirrahmanirrahim..

SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA PEMBACA BLOG INI. Semoga kita semua dapat memanfaatkan Bulan Ramadan dgn kebaikkan dan Amal Soleh..Jangan biarkan diri kita mensia2kan BUlan Ramadan...Ramadan dtg dan pergi, tetapi kita masih x tau apa yg mesti dilakukan.


Sebenarnya, byk yg saya ingin kongsikan bersama, ttg KANAK2 DAN HOBI MELUKIS, MENERAPKAN NILAI ISLAMIK DALAM RUTIN HARIAN KANAK2 DAN PENDIDIKAN KANAK2 dan mcm2 lg...Tetapi rasanya masa amat padat sekali..utk berkongsi ilmu seminggu sekali pun rasa tercungap2...Dgn tugasan di rumah, di Sekolah dan di U, semuanya rasa mcm nak dihabiskan sekaligus...tetapi semuanya perlu diselesaikan dgn berhikmah. Masa itu perlu disusun dgn baik..


Klu cerita ttg 'SIBUK', mmg tiada kesudahan. Tetapi sibuk itu lebih baik dr org yg bosan dan x tahu nak buat apa dalam sehari..

Semester ini juga adalah semester akhir pengajian MA USULUDDIN kami (dah 2 tahun dah...huhu...rasa lama sgt..) sebelum mula utk menulis tesis. Doakan semuanya berakhir dgn CEMERLANG... (AMIN!)

W/pun kelas pengajian bersama para sheikh2 yg tinggi ilmu dan akhlaknya itu penuh dgn rasa KEROHANIAN, KEINSAFAN DAN MENGINGATKAN ILMU2 YG TLH DIPERLAJARI, ttp tetap rasa nak habiskan risalah MA ni dgn cepat...


Apa2pun kali ini saya ingin sgt berkongsi ttg AKTIVITI YG BERMANFAAT DI BULAN RAMADAN:

AKTIVITI INI BOLEH DIDAPATI DR WEB INI:
http://www.box.net/shared/vqeob7aozz618txt7isd


byk aktiviti yg menarik yg boleh dilakukan bersama kanak2 dlm buku ini...DIDOAKAN SEMOGA PEREKANYA SENTIASA DIBERKATI ALLAH...AMIN...

saya lampirkan beberapa aktiviti menarik di dalam buku ini:






SEMOGA SEMUA PEMBACA BLOG INI MENDAPAT GANJARAN TAQWA DR RAMADAN INI...INSYAALLAH

Monday, August 1, 2011

Pertandingan Khutbah PASTI peringkat Negeri Kedah

Alhamdulillah..pada 30.7.2011 yg lalu...Pertandingan Khutbah PASTI peringkat Negeri Kedah telah berjaya diadakan di Madrasah Zubaidiyyah, Merbok, Kedah...


Alam Ria PASTI KEDAH


Adik Abdullah yg lena kepenatan


Persembhn Ahmad Fawwaz - sepupu Abbudey - Wakil PASTI kwsn Baling- (dpt no.2)

Tok Salmah dan Opah Faezah (Opah Fawwaz) yg dtg memberi sokongan

Pak Ndak, Wan Nason dan Wan (Fawwaz)
Persembahan Abg Abbudey (wakil PASTI kawasan Sungai Petani) (hya dpt saguhati...)

2 org sepupu yg menjadi peserta khutbah pada hari tersebut


video
rakaman khutbah Abg Abbudey..
(Maaf bateri handycam habis...x sempat rakam smpai habis pon...Persembahan Fawwaz pn x sempat nak rakam...huhu)

Apa2pun, tahniah kepada Fawwaz n Abbudey sbb dah cuba utk buat yg terbaik..Abg Abbudey dpt ingat semua teks khutbah...TAHNIAH!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...