Wednesday, June 30, 2010

Lagi bahan bahasa Arab

Oleh kerana Abbudey dah mahir n igt dgn baik perkataan n ayat yg berikan dahulu (malahan Abbudey suka ambil sendiri kad2 tu, baca n terjemah sorg2...tp jd huru hara bila adik mai rampas.huhuhu),

jd bolehlah di tambah lg perkataan2 Bahasa Arab yg baru ....








Perkataan2 kali ini diterjemahkan menggunakan perkataan bahasa Melayu n bkn gmbr kerana Abbudey dah kenal A-Z n sudha mula belajar membaca bahasa Melayu menggunakan buku BACALAH ANAKKU.



Dan ayat2 utk latihn terjemahan:



              KLIK SINI UNTUK LIHAT LEBIH BANYAK AKTIVITI KRAF YANG MENARIK 

Saturday, June 26, 2010

Abbudey belajar Berkebun

Seperti yg dijanjikan, Abbudey telah mendapat sebiji pasu kecil utk dia tanam pokok n menjaganya.


Pasu yg dipilh Abbudey sendiri


Meletakkan tanah ke dalam pasu


adik Abdullah tolong sama


byk sgt letak air tu..!

Pokok yg rasanya sesuai ialah pokok keladi sbb pembiakan yg cepat n mudah dijaga...Tuan Nursery cadangkan pokok kaktus, tp memikirkan bahaya pokok tu kepada Abdullah yg rajin mencuba, kami pilih pokok keladi je...Nak beli benih, x jumpa pulak...

Abbudey n pokoknya sendiri

Jadual yg disedia utk Abbudey rekodkan perkembangan pokok keladinya




Pokok Abbudey (26/6/2010)


Faedah dr aktiviti ini:
1- Mengenal nama2 tumbuh2an
2- Mengira (daun2)
3- Mengenal warna
4- Memahami kitaran hidup (kecil, besar, tua, mati)
5- Kasih kepada tumbuhan
6- Rasa bertanggungjawab
7- menjaga kesihatan
8- Memahami kuasa Allah yg menjaga n memelihara tumbuh2an
9- Berbakti kepada tanah




              KLIK SINI UNTUK LIHAT LEBIH BANYAK AKTIVITI KRAF YANG MENARIK 

Friday, June 25, 2010

JADUAL HARIAN ABG ABBUDEY

Berikut adalah jadual homeschool di rumah kami:

-PAGI (LEPAS MANDI N SARAPAN): Latihan menulis

(setiap hari Abbudey akan berlatih menulis alif ba ta), plg kurang pon 2,3 kali (sbb budak kecik ni cpt sgguh lupa apa yg diajar klu x murajaah...) dan stkt skrg Abbudey blh tulis dr أ hingga ذ walaupun tak berapa sempurna

Latihan menulis pagi (Abdullah x mandi lg sbb bgn lambat)

tulisan Abbudey (tulis sendiri, bkn pegang tgn dia n bkn tekap: tak berapa sempurna, tp oklah, br 4 tahun- Abbudey tulis pki pen merah sbb pen biru adik rampas...)

Adik Abdullah turut serta mewarna ketika ini dan x mengacau Abg Abbudey buat kerja.


-KEMUDIAN: aktiviti homeschool bebas n bermain

aktiviti akan berubah, membaca, mengira, ABC, cerita sirah nabi, hari kiamat, dosa pahala, amali solat, main water colour, n lain2...(bersama Adik Abdullah)

lepas penat beraktiviti, biarlah anak2 main sendiri, melompat, berebut2.....

antara hasil HS yg Abbudey buat........

yg selebihnya, letak dlm fail ini.......

dan juga fail ini...

-LEPAS TU: tidur tengahari
Berdasarkan pengalaman, anak2 sgt perlukan tidur tengahari... klu tidak asyik mengamuk je bila dah penat, mengatuk n x tidur.

budak2 ni tidur lama jg tghari (biasanya 3 jam)

-ASAR: solat asar di Masjid dgn baba n aktiviti bebas
Main basikal kat luar, tolong siram pokok, main batu, kacau ikan dlm kolam baba, p pasar malam, jln2 rumah tok n wan, n mcm2 lg

tolong baba mencuci kolam ikan dan menangkap ikan di halaman rumah


bermain adik beradik


aktiviti kesukaan adik: ziarah lembu n kambing!

-MAGHRIB: Baca Iqra' n Murajaah Hafalan Quran dan hafal hafalan baru
Setiap hari (klu xde aral melintang) wajib baca iqra' 1 m/s , murajaah al-qur'an plg kurang 2 m/s dan menghafal hafalan baru. (biasanya satu ayat 2,3 hari, kemudian bila dah baca elok baru tambah lg ayat baru).

Adik Abdullah akan turut serta baca doa sblm n selepas bc quran, sgt berminat!

-LEPAS TU: tunggu baba balik kuliah n tidur


*Rasanya ok kot jadual harian yg dah kami lakukan dua tiga bulan ni?

Thursday, June 24, 2010

BERKENALAN DENGAN WATER COLOUR

Sebelum ni, Abbudey n Abdullah belum pernah lg kenal objek water colour, dengar namanya dan apa sj yg bersangkut paut dgn water colour. Alsan, sbb takut rumah kotor...ttp mmandangkan byk faedah n pelajaran yg boleh didapati dgn menggunakan water colour, smlm first time Abbudey n Abdullah belajar menggunakannya.



First step: letak warna



tekapkan

hasilnya!

جرّار





Langkah2 utk mengelakkan kotor...

Kidalkah Abdullah?


Antara hasil aktiviti menggunakan water colour

warnakan huruf yg sama


tekap



dah kering boleh simpan dlm fail

Fail Abg Abbudey


FAEDAH YG DIPEROLEHI DR AKTIVITI INI:
1-Mengenal warna
2- Mengenal huruf
3- daya kreatif
4- mengenal makluk apakah dia water colour itu?


Guna tangan kiri lg?

Sunday, June 20, 2010

هيا نتعلم أسماء الحيوانات وصوتها= Mari belajar nama-nama binatang dan bunyinya

Kanak2 mmg sgt sukakan haiwan, jd sikap ingin tahu ttg haiwan memudahkan untuk mengajar mereka nama2 haiwan dalam Bahasa Arab juga bunyinya...


video

عبدالله يتعلم أصوات الحيوانات
Abdullah mempelajari bunyi2 haiwan dlm Bahasa Arab


video

إنه سهل لعبدالرحمن لأنه تعلمه منذ الصغار
senang sahaja bg Abg Abbudey sbb dia dah belajar dr kecik



video yg membantu mengenal binatang dlm bahasa arb n bunyinya


              KLIK SINI UNTUK LIHAT LEBIH BANYAK AKTIVITI KRAF YANG MENARIK 

Friday, June 18, 2010

أحب حفظ القرآن الكريم = SAYA SUKA HAFAL AL-QURAN


Papan carta yg mengambil masa 2 hari untuk siapkan ni adalah satu usaha utk menarik minat Abbudey menghafal al-quran.

idea dpt dr website ini:

http://islamicbulletinboards.wordpress.com/


dan buat mengguna publisher ikut citarasa sendiri. Mmg selesa klu menggunakan bahasa arab dlm buat carta ttg al-quran ini.

Carta dibahagikan kepada 3:

1- حفظت: saya dah hafal (KATEGORI UTK SURAH2 YG ABBUDEY DAH HAFAL)

2- الآن أحفظ: sekarang saya sedang hafal (KATEGORI UTK SURAH YG ABBUDEY DLM USAHA UTK HAFAL

3- سأحفظ: saya akan hafal. (KATEGORI UTK SURAH2 YG AKAN DIHAFAL ABBUDEY.)

Utk bahan2nya, boleh download dr gmbr di bwh ni:

LABEL UTK NAMA2 SURAH YG DAH DIHAFAL




Sudut sebelah kanan utk nombor surah n sebelah kiri utk makna surah @ gmbr yg menceritakan isi kandungan surah

(gamabr ini sgt menarik perhatian kanak2 utk tahu tujuan gmbr itu, sbg contoh kenapa surah al-fil ada gmbr gajah n knapa surah baqarah ada gambar lembu) dan anda berperanan mencerita serba sedikit ttg surah itu






label2 surah2 yg dah dihafal siap diprint, digunting.

SAYA SUKA HAFAL AL-QURAN

LABEL UTK HAFALAN AYAT BARU (AYAT YG SEDANG DIHAFAL)




kad2 hafalan baru yg dah siap disambungkan dgn ring
nombor di depan nama surah ialah nombor muka surat dan nombor2 kecik itu adalah nombor ayat. Nombor ayat akan diwarnakan @ dilekat stiker jika sudah dihafal

hanya buat surah yasin, al-baqarah n al-mulk sbb surah2 ni pnjg n memakan masa yg lama utk dihafal berbanding surah2 juzuk 30 yg pendek2 n senang dihafal.... dan setakat ini Abbudey dlm usaha untuk menghafal surah yasin, al-baqarah n al-mulk.

siap akhirnya...alhamdulillah


Teaching tool yg terbaru utk mengenal nombor dlm bahasa arab n mengira,
print di:
http://www.yemenlinks.com/Arabic_Download.htm


              KLIK SINI UNTUK LIHAT LEBIH BANYAK AKTIVITI KRAF YANG MENARIK 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...