بسم الله الرحمن الرحيم
Entri ini ditulis pada 25/11/22
Sebenarnya dah lama saya ingin menulis tentang kemahiran mengatur kerja.
Teringat tulisan dalam buku DEMI MASA oleh Abu Hassan Morad: "Mengatur kehidupan itu bermula dengan mengatur rutin harian."
Menyusun kehidupan itu bermula dengan menyusun rutin harian.
Kita mahu diri kita, anak2, keluarga yang bagaimana pada 10 tahun yang akan datang (contohnya)? Plan dan rancanglah sebaiknya.
Pukul berapa bangun tidur? Apa yang mahu dilakukan seawal pagi? Masa tidak menunggu kita.
Berdoalah sentiasa moga Allah berikan yang terbaik di dunia dan akhirat
Petikan buku CIKGU, ANAK SAYA OKEY? oleh Wan Zayuhisham Wan Yusoff ini mengingatkan saya tentang kepentingan merancang kerja.
Siapa saja kita samada pelajar, pekerja atau apa saja, kemahiran mengatur kerja dengan sistematik dan teratur sangat diperlukan bila banyak kerja datang serentak.
Fikir dan buat kategori:
1. Dahulukan kerja yang lebih utama.
2. Dahulukan kerja yang berkaitan dengan orang lain berbanding kerja peribadi.
3. Dahulukan kerja yang datelinenya datang dulu.
Buat senarai kerja sangat membantu menyelesaikan masalah dari serabut memikirkan kerja yang bertindan-tindan.
No comments:
Post a Comment