Thursday, December 17, 2009

متى العودة؟


"متى ستعود إلى سورية؟"

"قريباً إن شاء الله."

هذا الحوار الذي جرى بيني وبين الشيخ ماهر ليلة عيد الأضحى الماضي. منذ زمان ما اتصلت باشيخ ماهر بسبب فقد رقم هاتفه. وبمساعدة صديقي في سورية، حصلت على رقم هاتفه الجديد.



SHEIKH MAHIR


لي حظ وفير بالصحبة مع شيخ عالم كبير فضيل في سورية. مضيت مع الشيخ في كثير من الأحوال مذ كنت عازباً حتى أصبحت أباً.

ما زلت أتذكر حين عودتي إلى ماليزيا بسبب الحرب في العراق. الشيخ يصاحبني إلى مطار دمشق الدولي ويعطيني مصحفه ويطلب منّي إعادته في المستقبل. يعني أنه يريد رجوعي إلى سورية وأعيد أليه مصحفه بنفسي. قال حينها : هذا المصحف فزت به في أول مسابقة حفظ القرآن شاركت فيها.



SHEIKH MAHIR TURUT SAMA PADA SAAT AKU MELAFAZKAN AKAD NIKAH


بعد أشهر من هذه الحادثة، رجعت إلى سورية مرة أخرى ولو كنت قد هممت بمتابعة الدراسة في اندونيسيا و لن أعود إلى سورية. وقد ذهبت فعلا إلى اندونيسيا لمدة شهر.


SHEKH MAHIR YG HADIR DI MAJLIS KENDURI PERKAHWINANKU DI RUMAH PPMS

,

كان الشيخ يشاركني في سروري وأحزاني. في حفلة زفافي، في مولد ابني الأول وفي أحيان كثيرة. هذه الذكريات كلها تجعلني أريد أن أعود إلى سورية.

قريباً إن شاء الله.!!!!!

SHEIKH MAHIR DI RUMAHKU PADA HARI TERAKHIR AKU DI SYRIA



BILA KAMU AKAN PULANG?


“Bila kamu akan pulang semula ke Syria?”

“InsyaAllah tak lama lagi.”

Itulah jwpn yg aku berikan ketika ditanya oleh Sheikh Mahir ketika menelefonnya pada malam Hari Raya AidilAdha beberapa Minggu lalu.


SHEIKH MAHIR BERUCAP DI MAJLIS SAMBUTAN MAULIDUL RASUL


Itulah kali pertama aku menelefon Sheikh Mahir yang brd Syria slps beberapa bulan tidak menghubunginya kerana kehilangan no.hpnya. Dengan pertolongan seorang sahabt di Syria, aku berjaya menjejak no.hp baru Sheikh Mahir.

Aku beruntung besar kerana mendapat bersahabat baik dengan seorang sheikh sepanjang pengembaraan aku selama 5 tahun di Syria.


SHEIKH MAHIR DAN USTAZ MAHMUD DI KENDURI PERKAHWINAN KU DI RUMAH PERSATUAN PELAJAR MALAYSIA SYRIA



Seorang sheikh yang tinggi ilmu dan amalnnya tidak menghalangnya untuk berbaik dengan pelajar ajanib (asing) sprt aku. Byk pngalaman dan pngjrn yg aku kutip bersama sheikh Mahir. Beliau tidak lokek untuk mengutarakan pandangannya dlam apa jua topik.

Lebih dari itu, sheikh Mahir tidak pernah ketinggalan menghantar aku ke Lapangan Terbang ketika aku pulang ke Malaysia.

Teringat aku saat aku ‘lari’ pulang ke Malaysia ketika tercetuanya peperangan di Iraq tahun 2002.

Pada ketika itu, pihak kedutaan memberi pilihan kpd mana2 pljr untuk plg ke M’sia atau tinggal di Syria dan pesawat Charlie dari Malaysia telah tersedia untuk membawa kami terbang jauh dr peperangan.

Dan aku termasuk mereka yg pulang ke Malaysia kerana termakan pujukan dan rambang mata dengan peluang pulang ke Msia dengan percuma.

Saat berlepas di Lapangan Terbang Syria, Sheikh Mahir memberi aku senashkah quran kecil miliknya dan meminta aku berjanji untuk kembali memulangkannya semula kepadanya di syria.


Beberapa bulan selepas itu, doa sheikh Mahir diperkenankan Allah dan aku kembali semula ke bumi Anbiya’ ini w/pun plbagai halangan yg b’laku hingga aku tekad untuk menyambung pengajian di Indonesia dan tidak kembali ke Syria. Namun Allah lebih mengetahui hikmah kegagalan aku untuk menetap di Indonesia kerana masalah visa.


Sheikh Mahir byk bersama aku dalam detik2 bersejarah dlm hidup aku. Dia bersama aku ketika aku melafazkn akad nikah di rumah di Ruknuddin. Aku jg berkongsi kegembiraan myambut kelahiran putera sulungku dgnnya. Masih terbayang2 diingatanku saat aku membawa Abbudey pergi bersama Sheikh Mahir ke pejabat Sheikh Sukkar untuk ditahnikkan.



AKU (PALING KIRI) BERSAMA BARISAN SHEIKH, DAN SHEIKH MAHIR (KANAN SKALI)

Sejuta satu kenangan bersama sheikh Mahir membuatkan aku teringin sgt utk kembali semula menghirup keberkatan bumi Anbiya’

InsyaAllah. Tidak lama lagi......


MEMBISIKKAN PESANAN TERAKHIR KEPADA AKU SEBELUM BERANGKAT MENINGGALKAN BUMI ANBIYA'

4 comments:

  1. jangan 'pulang ke syria'..tanahair kita lebih memerlukan daíe seperti ustaz..

    takkan sampai hati dibiarkan 'kosong' ruang yang telah ustaz isi selama ini, khususnya di bumi Kedah ini..

    fikir-fikirkanlah..

    salam perjuangan

    ReplyDelete
  2. balik ziarah je tu..bukan balik menetap kat sana..kan muallim..?kan?kan?

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kepada Mlmh Ummu hanah dan anak murid yg tdk ku kenali...

    Smua itu masih dlm perancangan...InsyaAllah bila da beli tiket nanti, ana habaq lain...nnt boleh la antum semua hantar ana di airport ya?? hehehe

    ReplyDelete
  4. kuliah dhuha di tahfiz mutmainah macamana ? kesian kat masyarakat setempat yg datang menadah ilmu dgn ustaz.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...