Monday, May 16, 2011

RALIT??? apa ubatnya??

Setelah agak lama tidak ada post baru utk blog ini (kerana agak sibuk dgn rutin baru), digagahkan juga untuk berkongsi sesuatu yg bermanfat InsyaALLAH.

Projek yg dibuat cuti bulan lepas ini berpandukan buku PASTI Abg Abbudey



memerhatikan perkembangan biji kacang hijau.
satu utk abg, satu utk adik



Rutin baru yg sy maksudkan ialah melatih Abg Abbudey berkhutbah utk UJIBAKAT PASTI yg akan diadakan pada pertengahan bln depan.. Teks khutbah yg telah sy sediakan sbyk 3 m/s dlm masa sehari (haha) dan Abbudey sudah berlatih selama seminggu..ALhamdulilah dapat hafal semuka...InsyaAlah akan diteruskan pada setiap malam...HW dan bacaan iqra' pn x blh ditinggal..uih, byknya kerja Abbudey..umur baru 5 tahun (bln 9 nnt)

Dan Abg ABbudey juga dipilih utk menjadi solo nasyid utk UJIBAKAT tersebut juga. Cikgu kata sebab Abbudey dipilih mjadi solo sbb hya dia seorang yg dah hafal nasyid ini...(w/pun km x pernah psg di rumah @ dlm kereta)

ALhamdulillah ,sy mengaku Abbudey sgt cepat menghafal..
pencapaian terbaru, dia menghafal surah al- qalam dlm masa 5 HARI SAHAJA! DAN DIA MENGHAFAL DGN CARA MENDENGAR KETIKA PERJALANAN PERGI DAN BALIK SEKOLAH!


Inilah antara nasyid yg mereka berlatih

Tetapi satu kelemahan Abbudey ialah: RALIT...

siapa ada apa2 tips utk menghilangkan RALIT @ tidak fokus...cnthnya: tiba2 nmpk org, terus terdiam, atau keluar kereta dgn lambat kerana ralit..

BKN BERNIAT UTK MEMBURUK2KAN ANAK KESAYANGAN NI, TP SAYA HARAP DPT BERKONGSI PENDAPAT N TIPS UTK MENGHILANGKAN SIKAP RALIT INI...hmmmmm


Sebelum ini cikgu pilih Abg Abudey utk UJIBAKAT PASTI bahagian hafazan, tp diganti dgn azan dan kemudian diganti pula utk khutbah.....w/pun Abg Abbudey dah 7,8 kali naik pentas utk mempersembahkan hafazan al-quran di merata tempat, ttp kali ini bukan utk membaca al-quran, tapi utk suatu perkara baru yg dia x pernah lakukan lagi.....

HARAP SEMUA DAPT MENDOAKAN ABG ABBUDEY DAPAT BUAT YG TERBAIK DAN SEMOGA DIA DAPAT BYK PELAJARAN BARU DGN PENYERTAAN INI!!

3 comments:

  1. Semoga kejayaan sentiasa bersama abg abbudey :)

    ReplyDelete
  2. Amin ya rabal Alamiin.
    jazakillahu khairan kathira kak mahani

    ReplyDelete
  3. salam sejahtera,

    Saya juga bermasaalah yang sama dengan dua orang cucu saya. Mereka tidak dapat fokus. Saya ada terbaca bahawa tabiat ini adalah hasil dari terlalu expose pada tv and comp. Memang betullah tu...sebab mereka membesar depan tv dan comp sampai boleh bertutur bahasa Inggeris dengan begitu baik siap dengan sleng sekali hingga lebih dari penguasaan dalam bahasa melayu. Kalau saudari dapat apa-apa tips nanti, sila postkan dalam blog. Saya juga sedang mencari dan kita boleh share. Saya doakan agar abang abbudey berjaya dengan cemerlang.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...