Monday, September 19, 2011

Kartun bahasa Arab

Saya pernah menulis di sini bhw saya tidak membenarkan anak2 menonton televisyen termasuk kartun2 kerana maksiat yg banyak dlm TV..ALHAMDULILLAH km masih dpt mengurangkan budaya menonton TV dlm keluarga km..

Saya sering perhatikan bhw KANAK2 SELALU MENIRU PERKATAAN YG TIDAK BAIK  apabila kerap menonton kartun, lebih2 dlm bahasa melayu...

Antara perkataan2 buruk yg selalu disebut2 dlm kartun ialah : 'TAK GUNA', 'BODOH' dan mcm2 lagi...

Jadi, jgnlah kita yg menjadi PUNCA dan penyebab anak2 bercakap tidak baik dgn membiarkan mereka menonton kartun2 w/pun ada mesej yg baik dlm kartun tersebut..

Kerana dr pengalaman sy, kanak2 cukup senang untuk meniru akhlak yg buruk, tetapi utk membuang perangai yg buruk itu AMAT SUSAH!

Jadi, mencegah itu lbih baik dr membaik pulih.. Drpada mereka mendapat perkataan yg tidak elok ketika menonton kartun ,biarlah mereka tidak menontonnya.

Sebagai alternatif lain dari menonton kartun, Abdullah n Abbudey sll melakukan aktivti lain sprti bermain, mmbaca buku....(buku n permainan pn byk di rumah..)

SATU LG ALTERNATIF UTK MENGELAKKAN MEREKA MENONTON KARTUN YG MENGANDUNGI PERKATAAN YG TIDAK BAIK, saya gantikan dgn kartun2 berbahasa ARAB...seprti kartun2 di bawah ini:




Dlm memilih video2 kartun b'bahasa arab saya tekankan supaya kartun ini dalam bahasa arab fushah (baku) dan bukan bahasa arab ammi (pasar), supaya mereka dia dgn bahasa arab dan mudah utk mereka menguasai bahasa arab pada masa hadapan.



Kegemaran Abdullah sbb ada watak 'gorila' di akhirnya


Jadi, di samping mereka seronok menonton kartun, kita juga dpt membiasakan mereka dgn bahasa al-quran.. malahan, Abdullah n Abbudey juga akan bertanya makna perkataan2 yg menarik perhatian mereka dan mereka tidak faham.

ia juga dapat menambahkan vocab bahasa arab yg telah mereka pelajari dan mereka dapat mengingati semula perkataan bahasa arab yg pernah mereka belajar.

Abdulah yg baru nk masuk 3 tahun tu pun dah mula tya: "mafhum tu makna apa?" "jaiezah tu apa?" thoriq tu apa?"...


Malahan, anak2 juga tidak akan 'tertengok' IKLAN2 YG HARAM yg sll ada dlm TV!



 Saya dapat menghindarkan anak2 dr meniru perkataan tidak baik n anak2 pula dpt menambah baikkan bahasa arab mereka...bagus kan?

ini video kartun bahasa arab yg saya jumpa, anda ada cadangan video lain yg lebih baik??

SAMA2LAH KITA BERUSAHA UNTUK MENGISLAHKAN DIRI DAN KELUARGA KITA SETERUSNYA MASYARAKAT.

5 comments:

  1. assalamualaikum aishah n mujahid2 Allah yang hebat!

    beruntung sgt mujhaid2 hebat ni punya srikandi/murabbiah yang telah sedie pandai berbahasa arab..pasti mereka punye kredit mantop kerana kedua org tuenye hebat!

    teringat kuliah usraz wan nasir dikampung ayah muhammad penulis buku maqasid syariah yg menurut ustz zahazan sebagai tok gurunya. org hebat seperti ustaz wan nasir juga melalui fasa2 pembaikan dlm hidupnye. semasa kuliahnya semasa kami bercuti raya, pada mulanya beliau juga punya TV dan astro dengan alasan untuk mengambil yg perlu namun lama kelamaan die merasa tertipu dgn mainan syaitan. mulanya, tv nya hanya diletakkan dibawah katil tetapi akhirnya, beliau buang terus.

    ustaz wan nasir mahu menggambarkan yag tv ni memang dahsyat sehingga ada yg memberikan nama sebagai 'alat permurtad disetiap rumah'. suka saya sertakan link tentang bahaya TV untuk minda separa sedar anak2 diweb yang sarat dengan maklumat yang saya jumpa..

    ukhti bole jenguk sini http://syurgadidunia.blogspot.com/2011/02/alat-pemurtad-ada-disetiap-rumah.html

    sangat bermanfaat web ini untuk diselongkar setiap satu..saya sungguh termotivasi namun kudrat mahu mengikut hanya minta Allah kasihankan kami.

    insyaAllah sama2 membentuk rijal2 dkwah berkualiti tinggi ya ukhti aisha! sayang ukhti fillah! ;)

    ReplyDelete
  2. salam
    Aisyah..bagus, k inah suka pandangan ni...doakan k inah pun mampu terapkan perkara ni pada anak2 ek...tv memang masalah..Tengah berusaha.

    ReplyDelete
  3. Ummu Muhammad: Terima kasih atas perkongsian ilmu ini

    Hani: Kak inah, sama2lah kita mengislah diri, keluarga n masyarakat..amin...

    ReplyDelete
  4. bab TV ni memang saya sangat setuju! Sebelum saya preggy, saya perasan kanak-kanak yang biasa tengok TV bahasanya agak "kasar" sedikit, lebih-lebih lagi kalau tengok siri2 yang ganas. jadi lepas baby saya lahir, TV jarang sangat ON kat rumah ni, not in front of my baby. Tidak mahu juga dia melihat wanita2 yang tidak menutup aurat. Juga saya tapis buku-buku kanak-kanak yang dibeli untuknya. Kalau yang english, mestilah yang tidak ada gambar wanita atau perempuan yang tidak menutup aurat. Walaupun hanya sekadar kartun. Setuju sangat, minda mereka harus dilatih untuk tidak melihat maksiat. Bila TV on depan mata mereka, sukar untuk ditapis. Secara tidak langsung kita ibu bapa juga dapat terhindar dari melihat maksiat.

    ReplyDelete
  5. Terima kaish atas pandangan puan.

    Sgt setuju!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...