Sunday, September 4, 2016

Mahalnya hikmah sebuah persahabatan

بسم الله الرحمن الرحيم



Daripada keluarga ini, saya belajar banyak perkara.

Erti merendah diri dan tawadhuk.

Sehebat manapun dirimu, sifat merendah diri, tidak sombong bongkak itulah yang membuatkan dirimu nampak hebat.


Kehebatan seseorang itu akan lebih terserlah apabila dia merendah diri, mesra dengan orang ramai dan mudah didekati.

Begitu jugalah sebaliknya, kehebatan seseorang itu terhakis apabila sombong, bongkak, takabbur menyelubungi diri.

Akhlak yang mulia itulah yang meninggikan diri seseorang di mata orang lain.

Daripada keluarga ini, saya belajar erti mengikat kuat tali hubungan dengan Allah Subahanahu Wa Taala dengan memohon dambaanNya ketika orang lain dalam lena, ketika subuh belum menjelma lagi.


Ziarah kami ke Padang Sera pada raya Aidilfitri yang lalu

Daripada keluarga ini saya belajar erti memuliakan tetamu, erti ukhuwwah, erti persahabatan, erti keikhlasan yang jelas terpancar dari reaksi, tingkah laku, bahasa badan dan gerak tubuh seseorang itu.

Erti membantu dan menggembirakan hati orang lain.


Daripada keluarga ini juga, saya belajar erti semangat dakwah, mengajak orang lain kepada kebaikan dengan pelbagai jalan.

Erti usaha gigih dalam berdakwah.

Erti dakwah tanpa jemu.

Dengan pelbagai cara.

Tidak lokek menyebarkan ilmu dan pengalaman.


Saya melihat mereka.

Saya belajar erti kegigihan untuk meneruskan hidup.

Berdikari untuk hidup mulia dan tidak meminta-minta kepada manusia yang lemah.

Sebaliknya meminta dari yang Maha Memberi, Maha Mendengar dan Memahami isi hati manusia.

Saya belajar erti kecekalan menjalani kehidupan sebagai khalifah di bumi Allah.

Saya belajar erti bersungguh-sungguh dalam jerih perit kepayahan menuntut ilmu kerana hasilnya amatlah manis.

Kunjungan kami ke rumah mereka 10 tahun yang lalu.
ketika Abang Abbudey baru berusia setahun


Daripada keluarga ini saya belajar erti pentingnya ilmu, amal soleh, memuliakan orang-orang yang berusia. Banyak pengalaman dan kebaikan yang boleh kita dapat daripada mereka. 

Saya belajar hikmahnya dan nikmatnya merantau walaupun zahirnya kelihatan pahit, seksa,sengsara, duka dan air mata.

Terlalu banyak ilmu yang boleh didapati dengan melihat budaya masyarakat di negara lain.


Lihatlah nilai-nilai positif yang boleh kita dapat dari orang lain.

Kutiplah hikmah dan pedoman dari pengalaman dan hidup orang lain.

Kita sama sekali tidak sempurna.

Kita pasti ada kekurangan.

Allah sahaja yang Maha Sempurna.

Kesempurnaan itu bukanlah sifat makhluk.

Itulah antara hikmahnya seruan agar kita saling kenal mengenali.

Agar kita saling menyempurnakan kekurangan yang ada.






Semoga keluarga ini sentiasa dalam kebaikan, keberkatan, rahmat, kasih sayang dan di bawah naungan dan peliharaan Allah.

Allah jadikanlah apa yang tidak diketahui orang dalam keluarga ini lebih indah lagi.

Keluarga Kak Ummu Hani binti Abu Hassan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...