Tuesday, October 18, 2016

Perasaan Terhadap Al-Quran

بسم الله الرحمن الرحيم

Setiap manusia diciptakan oleh Allah dengan kelebihan yang tersendiri. Kelebihan itu sangat bersinar jika dihargai dan digilap. Cubalah untuk menghargai kelebihan yang ada pada diri orang lain dan ia pasti akan memberi manfaat kepada orang ramai.

Saya sering membaca post Facebook Puan Husna Haron dan sangat tertarik dengan post-post yang dikongsikan berkaitan pengalaman dan perasaan beliau terhadap Al-Quran.

Antaranya ialah post yang ini:


Adakala beberapa post yang ditulis amat berkesan di hati.

Sungguh.

Perasaan yang dituliskan di dalam post di atas sama dengan perasaan yang dialami apabila kita berkomunikasi dan tadabbur Al-Quran.

Seperti yang pernah saya tulis di sini:

Kerana itulah Rasulullah Sallallahu Alaihi wasallam menyeru kita supaya berkomunikasi dengan Al-Quran dan tadabbur maknanya.

Ini seperti yang terdapat di dalam hadith Rasululullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

عَنْ أَبي هُرَيْرَةَ يَرْوِيهِ يَقُولُ مَنْ قَرَأَ (وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ) فَقَرَأَ (أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ) فَلْيَقُلْ: بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِينَ.
) سنن الترمذى)

Diriwayatkan Abu Hurairah berkata:
Sesiapa yang membaca surat At Tiin kemudian membaca: (( alaisallahu biahkamil hakimin)) yang bermaksud: “Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya?" (QS. Attin 8), hendaklah dia menjawab: “balaa wa ana 'alaa dzalika minasy syaahidiin”  (benar, dan aku termasuk orang-orang yang bersaksi atas hal itu). (H.R. At-Tirmidzi)

Hadith ini adalah salah satu contoh tentang galakkan Rasululullah Sallallahu Alaihi Wasallam agar kita berkomunikasi dengan ayat Alquran semasa membacanya.


Saya juga kagum dengan usaha Puan Husna Haron yang tidak jemu dan tidak henti-henti menyeru orang agar tadabbur Al-Quran. Berkongsi cerita dan pengalaman bersama Al-Quran sehingga menjadikan orang ingin membuka tafsir dan berkomunikasi dengan Al-Quran.

Satu usaha yang baik.

Merasakan diri sangat dekat dengan Alquran dalam setiap ketika.

MasyaALLAH.

Semoga usaha ini dapat menjadikan dunia ini lebih indah, lebih aman dan menjadikan kita lebih dekat dengan Allah dan diredhaiNya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...