Friday, September 22, 2017

Kenangan Lalu Dan Harapan

بسم الله الرحمن الرحيم

Kenangan lalu ketika zaman kanak-kanak seringkali menjengah ke memori.

Walaupun pada ketika kanak-kanak dahulu kita tidak fikir ia adalah satu perkara yang penting, namun bila dewasa ia menjadi panduan dan pengajaran dalam hidup kita.

Apa yang baik itu, contohilah.

Apa yang buruk itu jadikanlah pengajaran.

Seringkali teringat rutin harian abah yang pasti akan bersegera ke masjid dan memanggil adik beradik lelaki untuk turut serta ke masjid setiap kali sebelum azan.

Abah yang sentiasa murah hati memberi sedekah.

Teringat juga abah yang sangat berdisiplin dalam bab masa dan hingga kini kami adik beradik amat takut jika terlewat sampai jika berjanji dengan abah.

Jika nak konvoi ke mana-mana dengan abah, semua pasti akan cepat-cepat sampai ke rumah sebelum tiba masa yang abah tetapkan. Itulah disiplin yang abah tetapkan sejak dari kecik.

Begitu juga teringat abah, mak, pakwa (wan) dan makwa (tok) yang sering bangkit qiamullail, rajin berpuasa sunat, rajin solat dhuha, selalu solat berjemaah. Begitulah rutin ibadah mereka seharian walaupun di usia tua.

Jika balik kampung, itulah yang akan kami saksikan

MasyaALLAH...

Ada harapan dalam hati.

YA ALLAH jadikanlah kami begitu juga. Biarlah anak-anak menyaksikan kami membuat amal soleh. Biarlah kebaikan kami yang tersemat di memori anak cucu dan dicontohi mereka.

Allah ampunilah dosa ibu bapa kami (serta datuk nenek kami) dan masukkanlah mereka ke dalam Syurga Al-Firdaus.

Amin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...