Saturday, August 18, 2018

Ragu-ragu yang membunuh.

بسم الله الرحمن الرحيم

Antara sikap yang agak tidak baik dalam diri ialah rasa ragu-ragu.

Bagi saya ia juga berpunca dari hasutan Syaitan.

Ragu-ragu  juga membuatkan hujjah yang kita kemukakan tidak kuat.

Terdapat syair Arab yang berbunyi:


Maksud syair:
Jika kamu mempunyai pandangan,
Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan pandangan itu.
Rosaknya sesuatu pandangan itu adalah kerana rasa ragu-ragu.

Begitulah. Jika kita sendiri tidak berpendirian teguh dengan pandangan sendiri, mudah sahaja kita kalah dengan hujjah lawan.

Lagi satu sikap ragu-ragu yang tidak baik adalah pada keputusan yang dibuat.

Adakalanya di pertengahan jalan, bila menempuhi kesukaran, mulalah terfikir:
"Betul ke tindakan aku ni? Berhasilkah apa yang aku buat ini?"

Bagi saya ini juga bisikan syaitan yang memberikan rasa was-was dalam diri kita.

Kerana itulah Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala:



Antara situasi yang saya hadapi rasa ragu-ragu:

Dalam perjalanan pembentangan seminar PASAK3 di Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS), ketika dalam perjalanan ke musabaqah hafazan anak-anak di Setapak, Kuala Lumpur.

Anak-anak menunggu mama di luar sementara mama bentang seminar.

Yang nak bentang seminar sorang ja, yang lain
bagi sokongan.

Ketika pusingan akhir Musabaqah Al-Quran di Surau Medan Idaman, Setapak, Kuala Lumpur

Abang Abbudey ketika di peringkat akhir

Ketika peringkat saringan.

Hampir 3 minggu berturut turut kami ulang alik Kedah-Kuala Lumpur.

Dan minggu berturut turut kami pergi Kuala Lumpur pagi dan pulang ke Kedah petang. Sampai rumah malam, untuk majlis musabaqah Al-Quran ini.

Semoga ada hasilnya, diterima Allah sebagai amal kebaikan, meningkatkan lagi kualiti hafazan anak-anak.

Teringat dulu kami ketika remaja pun selalu dalam musafir yang jauh untuk pergi musabaqah Al-Quran.  Itulah yang saya ceritakan kepada anak-anak.

Perjalanan yang jauh dari Kedah ke Kuala Lumpur membuatkan saya rasa ragu-ragu dengan keputusan yang dibuat.

"Eeiii aku dok susah-susah jalan jauh-jauh, mahal-mahal ni betul ke berbaloi apa yang aku pilih ni?"

Allah..


Doa saya agar Allah sentiasa memberikan kita pilihan yang tepat dan baik untuk diri kita, keluarga kita dan masyarakat di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...