Thursday, November 8, 2018

Rezeki Allah di saat hati disapa rasa putus asa.

بسم الله الرحمن الرحيم

Ada dua situasi dalam hidup saya yang sering saya terkenangkan kasih sayang dan kepemurahan Allah Subhanahu Wa Ta'ala kepada diri ini di saat minda  berfikir negatif dan hati berputus asa.

Kisah pertama adalah pada tahun pertama saya di Syria. Ketika di peringkat diploma (Ta'hilli 2) di hujung pengajian, ketika musim pertukaran musim dan badan mula tidak sihat, sakit yang berpanjangan, batuk-batuk dan selsema yang masih tidak lega mengganggu fikiran dan emosi sehingga membuatkan saya rasa tidak mampu untuk belajar. Musim peperiksaan pula kian dekat.

Hingga pada hari peperiksaan hadith, saya tak tahu apa yang saya jawab dan saya rasa saya akan gagal.

Keadaan makin menjadi-jadi dan emosi kian tidak stabil hingga menangis di hadapan Anisah (cik puan pensyarah) Huda (pensyarah Bahasa Arab, bukan pensyarah subjek hadis) dan berkata:
"Saya takut saya gagal dalam peperiksaan."

Anisah dengan penuh kehairanan kembali menyoal: "Kamu gagal? Tidak."

Apabila tiba hari keputusan peperiksaan, saya dapat 100%.

Saya benar-benar seakan tidak percaya!

Masya Allah. Ketika saya rasa saya gagal, Allah beri kegembiraan.

Begitu juga kisahnya ketika anak-anak menyertai musabaqah hafazan Al-Quran Itqan.

Bacaan peserta lain Masya Allah...!

Sangat baik. Tak ada salah.

Ditambah lagi Abdullah danAbdul Rahman yang pertama kali menyertai pertandingan hafazan Al-Quran Itqan berbanding terdapat peserta yang lebih berpengalaman dan pernah menyertai pertandingan ini pada tahun-tahun sebelum ini.







Bacaan Abdullah dan Abdul Rahman ada beberapa kesalahan.

Kami semua ingat tak dapat lepasi peringkat saringan.

Alhamdulillah.. Abdul Rahman lepasi peringkat saringan.

Ketika peringkat final juga, Abdul Rahman juga ada 1 kesalahan pada hafazannya, tapi ramai peserta lain yang tiada kesalahan.

Macam tidak percaya bila Abdul Rahman mendapat johan bagi kategori yang disertainya.

MasyaAllah.

Abdul Rahman kata mungkin kerana bacaannya paling bertajwid walaupun ada salah satu.

MasyaAllah.

Video hafazan Abdul Rahman ketika Musabaqah...


Sungguh saya rasakan betapa kehidupan ini hanyalah anugerah dan nikmat Allah semata.

Begitu juga kisahnya seperti apa yang pernah saya tulis dalam entri di sini:


Semoga Allah sentiasa memberi kejayaan kepada diri kita semua, insyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...