Monday, November 5, 2018

Buku anak-anak, mereka pilih atau kita yang pilih?

بسم الله الرحمن الرحيم


Ketika peringkat awal ingin mengenalkan anak-anak dengan buku dan menjadikan buku sebagai rakan karib mereka, kami sering membawa anak-anak ke kedai buku dan biarkan mereka memilih buku sendiri namun masih dalam kriteria dan garis panduan yang dibenarkan. Tiada unsur-unsur hiburan melampau dan lukisan yang tidak menutup aurat.

Apabila mereka membeli buku yang mereka suka, insyaAllah mereka akan baca dengan penuh minat.

Apabila anak-anak meningkat remaja,saya fikir banyak lagi jenis buku yang lebih baik yang mereka perlu baca.

Seperti buku-buku ketokohan Islam. Dari buku ini saya sering rasa bermotivasi dan inginkan anak-anak menjadi hebat seperti tokoh-tokoh Islam tersebut. Begitu juga harapan saya apabila anak-anak membaca buku tentang ketokohan Islam. Semoga mereka mendapat motivasi dan ingin mencontohi tokoh-tokoh Islam.

Buku aktiviti kesukaan Abdullah..

Ini adalah buku yang ketiga dibeli






Buku-buku ilmiah yang banyak info dan juga menerapkan akhlak mulia.

Malahan saya kini lebih gemar membeli buku secara online apabila ada promosi hebat kerana kita akan fokus untuk beli buku yang kita inginkan sahaja.


Saya selalu berharap dan berdoa agar anak-anak mempunyai minat untuk membaca buku-buku yang lebih ilmiah, insyaAllah.


Jika di kedai buku, adakalanya buku yang kita inginkan tiada, sebaliknya terbeli buku yang lain.

Apa-apapun kadangkala boleh juga ke kedai buku untuk melihat buku apa yang menarik.

Jauh di sudut hati, doa dan harapan saya agar anak-anak mendapat banyak manfaat melalui membaca dan menjadi orang yang cintakan ilmu dan buku kerana hampir kesemua alim ulama dan orang hebat pasti cintakan buku. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...