Wednesday, February 6, 2019

Alhamdulillah, semangat dalam melaksanakan plan selepas khatam AlQuran

بسم الله الرحمن الرحيم

**Entri ini ditulis pada 2/11/2018

Apabila Abdul Rahman dah khatam Al-Quran, apabila kelihatan Abdul Rahman agak banyak ralit dan bermain, kami letakkan kepadanya perancangan seterusnya seperti yang saya pernah tulis di sini:


Allah ilhamkan saya untuk tulis sedikit plan tersebut menggunakan Microsoft Word dalam handphone dan print wireless selepas saya lupa untuk lakukan salah satu dari plan tersebut pada suatu malam.

Tulis dan printkan, kemudian lekatkan di bilik Abdul Rahman agar dia terus bersemangat untuk melaksanakan plan ini setiap hari.

Maksudnya:
Harta ilmu Abdul Rahman.
Agan menjadi ulama besar.

Setiap hari selepas Maghrib:
1- Tebuk hafazan
2- Baca tafsir
3- hafal 1 hadis dari Riyadus Solihin

Plan tersebut ialah:
Setiap malam selepas maghrib Abdul Rahman perlu:
1- Tebuk hafazan Al-Quran
2- Membaca tafsir 1 mukasurat
3- Hafaz 1 hadis dari Kitab Riyadus Solihin

Saya ubah sedikit dari plan asal bagi menyesuaikan dengan masa yang ada.

Dari dahulu, pada ketika Abdul Rahman belum khatam, masa Maghrib adalah masa untuk menghafaz dan mengulang Al-Quran.

Apabila Abdul Rahman sudah khatam, kelihatan masanya agak banyak terluang.

Jadi saya cadangkan kepadanya untuk melalukan 3 plan ini agar masa tidak terbuang begitu sahaja, kelak ia akan ditanya oleh Allah Subhanahu Waa Taala.

Saya tidak merasakan plan ini sangat besar jika dibanding dengan para ulama terdahulu yang lebih banyak menghafaz banyak kitab-kitab besar.

Ada yang beberapa kali habis membaca Hadis Sohih Bukhari.

Pelbagai matan ilmu yang mereka hafal.

Sungguh dalam lubuk hati saya, saya mengharapkan anak-anak bersungguh-sungguh menghafaz dan menuntut ilmu agar dapat menjadi seperti ulama-ulama silam yang masih dikenali selepas kematian mereka kerana ketinggian ilmu mereka.

Semoga anak-anak ini menjadi ulama besar yang tinggi ilmu dan akhlaknya, dekat dengan ALLAH dan mendekatkan orang lain kepada Allah Subhanahu wa taala

Semoga Allah merezekikan kami konsisten dalam amalan sebagaimana Dia merezekikan kami semangat dalam memulakan amalan.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...