Sunday, September 17, 2023

Jambu dan asam.

 بسم الله الرحمن الرحيم

Entri ini ditulis pada 23/9/2021.


Antara nikmat yang saya perolehi ketika menziarahi abah sakit ialah dapat rapatkan hubungan dengan adik beradik dan mak abah yang selama ini sukar untuk pulang ke KL, lebih-lebih lagi ketika pkp.


Peluang untuk menetap di rumah mak selama seminggu juga adalah peluang keemasan untuk saya berbakti kepada mak walaupun sangat kurang bantuan yang saya berikan.


Anak-anak juga dapat bermesra dengan makwa.


Antaranya Ahmad Zaid yang menemani saya ketika tinggal seminggu di KL.


Selalu pagi-pagi Ahmad dan Maryam akan makan jambu atau epal cicah asam. Di rumah jarang makan begitu.


Ketika minggu hadapannya kami pulang semula ke KL, pagi-pagi bangun, Ahmad tanya kepada makwa: ada jambu dengan epal dan asam tak?

Membaca buku dalam perjalanan yang jauh

Fish And chips yang sedap

Wassap dengan abang Abbudey ketika mama dan baba berada di hospital


Ahmad ada juga tanya kepada mama dan baba. Tapi mama dengan baba kata: tunggu balik Kedah satgi. 


Tengok-tengok ketika kami bawa abah ke hospital, mak pergi pasar untuk beli jambu , epal dan asam.


Dijah cerita Maryam pun minta sama.


Mak pinjam duit Dijah kerana dompet mak ada bersama saya yang bawa abah ke hospital.


Walaupun kisah kecil sahaja, tapi kasih sayang seorang nenek kepada cucu itu berbekas dalam hati anak.


Semoga rahmat Allah SWT sentiasa bersama ibu ayah kita.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...