Saturday, November 26, 2016

Syurga Dunia Kanak-Kanak. Zoo di Penang?

بسم الله الرحمن الرحيم

- 15/ 10/ 2016
- 14 Muharram 1438
- Sabtu


" Mama. Tolong search apa tempat menarik di Penang. Esok kita pi jalan-jalan kat Penang." Mesej Whatsapp dari baba masuk selepas Maghrib semalam.

Alahai... memikirkan cuti hujung minggu selama 2 hari selepas 5 hari bekerja terasa tidak mahu untuk keluar berjalan-jalan.

Plan cuti setiap hujung minggu ialah:
1- Kemas rumah bersih-bersih
2- Edit tesis dan buku
3- Rehat

Malasnya rasa nak keluar dari rumah. Rasa banyak sangat kerja-kerja yang tertangguh dan belum diselesaikan.

Itulah manteliti orang dewasa yang tidak selesai-selesai kerjanya hingga ke akhir hayat.

Rasa macam nak balas sahaja Whatsapp tadi: "Penang tak ada apa yang best. Dok rumah, kemas rumah jelah esok." tapi tak balas pun begitu.

Pun begitu, selepas dicari serba sedikit dan berbincang dengan anak-anak apakah aktiviti yang mereka ingin lakukan esok hari. Beberapa pilihan diberikan:
Muzium
Pantai
Zoo
Shopping Complex

Anak-anak berbincang membuat pertimbangan pilihan tempat yang ingin dilawati.


"Kita pi tengok binatang nak mama?" Cadang Abbudey.

"Abang, sampai ke Indonesia dah kita tengok dah semua binatang." Sekali lagi manteliti orang dewasa yang membosankan.

Hakikatnya zoo ibarat syurga dunia untuk kanak-kanak. Berapa kali pun, mereka masih seronok lagi. Bukan kerana mereka tidak kenal binatang, tapi kerana mereka merasakan keseronokkan melawat, berinteraksi dan memberi makan kepada haiwan. Kita yang dewasa pun turut bahagia melihat keseronokkan anak-anak.


Akhirnya. Keesokkan pagi, selesai sarapan dan bersiap-siap untuk mewarnakan hujung minggu dengan warna-warni kehidupan. Buangkan sementara kesibukkan dan kebekuan asyik memikirkan kerja 24jam

Kami membuat keputusan untuk pergi ke Audi Dream Farm di Balik Pulau. Penang.


Kawasan luar Audi Dream Farm
Basikal-basikal yang menarik minat Abdul Rahman

Kawasannya dijaga bersih dan kurang berbau

Harga tiket masuk hanya rm3 untuk kanak-kanak dan rm7 untuk orang dewasa.

Bakul berisi makanan-makanann untuk diberikan kepada binatang dibeli dengan harga rm14



Selain binatang, banyak tanaman dan sayuran yang ditanam untuk pendedahan kepada kanak-kanak.

Seronok apabila burung datang hinggap ke tangan untuk makan.



Burung dengan pelbagai warna

Memberi makan kepada arnab pula

Yang ditunggu-tunggu oleh Abdullah. Memberi makan dan susu kepada kambing


Kata Abdul Rahman:
"Mama, kuda ni tak ikat rambut (Rambut masuk mata)."

Memberi makan kepada arnab lagi di tempat yang lain pula

Kata Abdul Rahman lagi:
"Depa lekat kot tanduk kambing ni sebab panjang sangat."

Memberi makan kepada ikan-ikan pula.


Sayuran yang dipetik di ladang ini dan dijual

Mesti bergambar dengan tanda nama tempat sebagai bukti kukuh.

Tips dan ulasan tentang Audi DreamFarm:
1. Sesuai membawa anak-anak kecil kerana tempatnya tidak terlalu luas dan memenatkan seperti zoo.

2. Makanan yang dibeli jangan diberi habis kepada binatang awal-awal kerana terdapat lagi binatang di dalam ladang yang lebih menarik.

3. Pihak pengurusan ladang tidak perlulah memberi makan kepada binatang pada hari cuti kerana binatang akan kenyang dan tidak mahu makan makanan yang diberikan oleh pelawat. Begitulah arahan tokey ladang kepada pekerjanya yang didengari ketika pulang.

4. Tempatnya bersih

5. Beberapa tumbuhan yang telah masak dan tua perlu dituai dan diselenggara.



Nasihat baba: "Hidup ni janganlah stress sentiasa tentang kerja. Cuba-cubalah bawa relax,bercuti dan bertenang. Kerja dipulun dan dikejar macamana pun tak akan habis dibuat."


Kata Abdullah dengan sendirinya dalam perjalanan pulang sebelum sambung menyakat abangnya:

"Terima kasih baba sebab bawak kami jalan-jalan."

Begitulah dengan kanak-kanak. Ibarat roda. Ada ketikanya perilaku dan kata-kata mereka meruntun syahdu jauh di sudut hati.


Cubalah bertenang dan tinggalkan sebentar tekanan kerja pada cuti hujung minggu. Berikan juga hak bersama anak-anak. Melihat keriangan anak-anak dan ucapan terima kasih dari anak-anak dapat memberikan aura positif kepada kita, orang dewasa yang tidak sudah-sudah dengan urusan kerja.

"Seronokkan kalau kita ada ladang dan mini zoo yang terurus dan bersih macam ni?"

Angan-angan dan impian mengiringi perjalanan meninggalkan Audi DreamFarm.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...