Thursday, March 15, 2018

ILMU vs LUPA

بسم الله الرحمن الرحيم

Saya teringat sangat satu kenangan ketika tahun akhir di Kuliah Dakwah Islamiah di Mujamma' Sheikh Ahmad Kiftaro.

Satu-satu subjek yang saya gagal dalam peperiksaan 'Aamal sanah ialah Mirath (Pembahagian harta pusaka).

Ia menjadi satu peristiwa yang amat menakutkan.

Takutnya kalau terpaksa ulang paper semula jika tidak lulus lagi pada peperiksan hujung tahun.

Lagi menakutkan jika terpaksa ulang tahun kerana gagal walaupun 1 subjek sahaja.

Begitulah undang-undang kuliyyah ketika itu. Jika gagal pada peperiksaan ulangan walaupun 1 subjek sahaja, terpaksalah ulang tahun semula.

Ditambah lagi saya tidak pernah lagi mencatatkan sejarah peribadi mengulang paper ataupun ulang tahun.

Sungguh ia amat merimaskan, merisaukan dan menakutkan.

Hinggakan jika sekarang saya ingatkan semula kenangan itu, ia masih lagi menakutkan. Dan ia sering hadir dalam mimpi. Mimpi melalui detik-detik kegagalan.

Dari satu sudut yang lain, saya terfikir-fikir bahawa ilmu itu jika tidak diulang selalu, diajarkan semula dan diamalkan, pasti akan lupa hatta walaupun ilmu yang paling simple.

Sebagai contoh, jika pada satu ketika dulu kita mahir memasak satu resepi, jika telah lama tidak masak resepi tersebut, pasti akan lupa dan jadi tidak tahu semula.

Termasuk juga ilmu bahasa. Ramai dari kita yang sudah belajar Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris tanoa henti sejak dari tadika hinggalah ke peringkat universiti, namun bila tidak diamalkan, kita pasti tidak boleh berkomunikasi dalam bahasa tersebut walaupun sekian lama belajar.

Begitu juga dari sudut ilmu keibubapaan. Lupa bagaimana nak ajar anak potty training, weaning dan  macam-macam lagi apabila sudah lama tiada anak kecil.

Kerana itu jugalah terus memaksa diri untuk menyambung pelajaran dan menulis tesis phD agar diri ini dipaksa banyak membaca bahan-bahan ilmiah dan terus kekal dalam ilmu di samping kuliah-kuliah Maghrib yang dihadiri jika berkelapangan.

Ya ALLAH berkatilah ilmu yang Engkau ajarkan kepada kami dan janganlah biarkan kami lupakannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...