Wednesday, August 17, 2011

ulat beluncas

Masih ingat lagikah projek kitaran rama2 yang dilakukan tahun lepas...Baru2 ni kami jumpa banyak sungguh ulat beluncas di tepi kolam ikan baba....x tau mai dr mn dtg banyak2 ni... (eeeeeeeeiiii....)

Pokok2 keladi yang byk hya tggl batang, habis dibaham oleh Ulat Beluncas


seekor


dua
tiga
empat


Abg Abbudey memerhatikan ulat beluncas yang makan daun keladi

2 comments:

  1. Sayang kolam yang cantik tapi tanpa pokok. Besar sungguh ulat-ulat beluncas tu...mungkin pakar tahu cara nak mansuhkannya. Saya tertarik dengan pasu di tengah kolam tu.Ada 2 jenis keladi. Satu yang biasa dan satu lagi tu..ada rintik-rintik di tengah daun. Dulu saya ada banyak keladi jenis rintik sebab keladi ini memang cantik dan amat senang dijaga. Selepas terbaca tentang bahaya getah keladi ini hingga boleh membawa maut serta merta kepada kanak-kanak,saya buang semuanya untuk keselamatan anak-anak dan cucu-cucu. Wallahualam.

    Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan juga selamat berpuasa 6. Semoga sentiasa dalam keberkatan Allah jua.

    ReplyDelete
  2. Mmg besar semua ulat beluncas...mgkin krn kekanyangan makan daun keladi tu..saya jadikannya sbg bahan utk pemerhatian anak2..klu tggl di bandar2 seperti KL tntu susah utk jumpa dan memerhatikan proses kitaran hidup ulat beluncas ini..Hingga ada rakan HS yg bertanya kpd saya di mana blh dpt ulat beluncas utk dijadikan bahan ilmiah bersama anak2.

    Ttg pokok keladi itu, saya jg pernah baca perkara yg sama.Semoga Allah memelihara kita semua dr perkara yg buruk.

    Terima kasih atas doa kalian, semoga kalian sekeluarga sentiasa bawah naungan rahmat Ilahi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...