Saturday, April 29, 2017

Perancangan yang tidak menjadi.

بسم الله الرحمن الرحيم


Hari rabu dan khamis adalah hari yang ditunggu-tunggu untuk menulis tesis. Hari rabu dan khamis agak berkelapangan untuk menulis tesis.

Tapi Ya Allah.....adakalanya apa yang kita rancang-rancang dan plan tidak menjadi sebaiknya.

Hari rabulah mula tidak sihat, kepala berat, pening, mata panas, tidak larat untuk fokus depan laptop. Ahmad Zaid pula jaga tidur awal, jika Ahmad bangun, pandai dia tak bagi orang tulis tesis, dia akan kacau, tak boleh nak fokus. Jika Ahmad jaga, sesuai ajak dia mengemas rumah. 

Kesannya sekarang walaupun Ahmad baru berusia 1 tahun 4 bulan, Ahmad sudah boleh membuang sampah di tong sampah. Alhamdulillah.

Hari khamis pula Ahmad tidur elok hingga ke tengahari, namun baba pula menggunakan laptop untuk hantar tesis pada tengahari tersebut.

Walaupun agak kecewa dengan plan yang tidak menjadi, namun cuba untuk memujuk hati sendiri agar redha dengan ketentuan Allah. Tentu ada hikmah yang Allah tahu. Syukur juga kerana baba dapat selesaikan tesisnya untuk dihantar.

Begitu juga ada ketikanya Ahmad Zaid tidur elok, namun hari hujan. Kalau tidak ada pengalaman laptop yang rosak kerana petir, tentu berani untuk on laptop dan buat bahas. Namun, sudah 1 laptop dan 1 modem total lost kerana disambar petir cukup menjadikan pengajaran untuk tidak menggunakannya ketika cuaca tidak mengizinkan.

Netbook lama yang sudah rosak, jadi mainan Ahmad Zaid sahaja sekarang ini

Kita hanya merancang, Allah lah yang menentukannya.


Semoga perjalanan phD ini berjalan lancar Ya Rabb.

1 comment:

  1. Assalamualaikum Aisyah.
    Lama sgt x singgah blog aisyah ni. Anak2 pun dah besar...comey sgt Ahmad Zaid tu (^o^)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...