Monday, October 26, 2015

Faedah menulis blog yang mula dirasai

بسم الله الرحمن الرحيم

ALhamdulillah, sedar tak sedar hampir sembilan tahun blog ini wujud.

MasyaALLAH, cepatnya masa berlalu... tak terasa 9 tahun telah berlalu.

Walaupun ada pasang surutnya dalam mengisi entri dalam blog ini, namun saya berharap moga ia sedikit sebanyak ada memberi faedah kepada pengunjung blog ini, InsyaALLAH.

Setelah 9 tahun menulis blog ini, saya mula dapati banyak faedah yang saya dapat dari menulis blog ini, walaupun kebanyakkan hanya berbentuk peribadi, pendidikan homeschool anak-anak dahulu dan pendidikan Al-Quran dan agama kepada anak-anak.

Antara faedah menulis blog yang amat saya syukuri ialah:

1-  apabila menulis buku tentang pengalaman sendiri.

Blog banyak membantu dan mengingatkan semula kejadian dan cara mendidik anak-anak ketika kecil dahulu.

Ramai dari kita malas menulis diari, tapi tanpa kita sedari, banyak kenangan dan memori yang hilang dimamah usia. Tapi bila menulis blog, Alhamdulillah, ia dapat mengingatkan semula kenangan-kenangan tersebut.

Sampai adakalanya berkata pada diri sendiri:
"Rupanya dulu macam ni aku ajar anak-anak."

"Seronoknya zaman rajin buat aktiviti dengan anak-anak dulu. Sekarang anak-anak dah besar, banyak berdikari dalam urusan mereka. "


2- Begitu juga dengan kenangan berkunjung dan melancong ke tempat-tempat menarik. Ia dapat mengingatkan semula kenangan manis tersebut.


3- Anak-anak juga sangat seronok bila membaca semula blog ini kerana banyak kenangan mereka ketika kecil yang tiada dalam memori mereka boleh dirujuk semula....

ALhamdulillah.

4- Saya selalunya menerima pelbagai soalan tentang pelbagai tajuk dan adakalanya tajuk tersebut pernah saya ulas di dalam blog, jadi dengan adanya blog mudah untuk saya copy semula ulasan tersebut dan menjawab soalan kepada orang yang bertanya.




Salah satu sebab lagi kenapa saya lebih menggemari menulis di blog berbanding di Facebook walaupun ramai yang sudah meninggalkan dunia blog dan banyak berkongsi di Facebook ialah bagi mengelakkan komen-komen negatif yang tidak membina, meruntuhkan semangat (oh...sangat takut bila membaca komen-komen di laman-laman FB, bagai tiada dosa pahala sesuka hati mengutuk menghentam) dan pujian yang menimbulkan ujub dan takabbur dalam diri dan juga like yang membuatkan kita syok sendiri.


Petikan dari buku di bawah
.
.
.
.
.
.
.



Dalam blog ini, kita tidak begitu terkesan dengan kunjungan dan folowers. Saya anggapkan ia umpama orang membaca diari kita tanpa kita sedari. Samada orang nak puji atau nak keji di belakang, ia tidak memberi kesan kepada diri kita untuk terus menulis.

Bagi saya juga untuk mencari entri lama di dalam blog lebih mudah berbanding mencari tulisan lama kita di timeline Facebook, agar sukar untuk ditemui.

Alhamdulillah.. rasa amat bersyukur dengan adanya blog yang banyak membantu kini. Moga ia dapat menjadi pemberat neraca kebaikan kita juga. Amin

2 comments:

  1. salam kak..setuju sgt..sy pun suka blog dari facebook...sebb blog akak byk bgai gudieline untuk homeschool, yang mudah mudah je senang nak ikut..

    teruskan menulis ye kak..

    ReplyDelete
  2. Saya setuju 100% dengan pendapat ustazah...
    Kita punyai pendapat yg sama - lebih suka update blog dari update kat FB...
    FB tu terlalu meluas, kan? Kalau blog ni, orang yg kenal blog kita jer yg selalu datang dan tinggalkan komen... komen pun yang tak kontroversi sgt... Kalau FB, fikir 100 kali baru dapat update status.. hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...