Sunday, April 13, 2014

Giant Puzzle - The Giant Journey

بسم الله الرحمن الرحيم

Tengahari semalam, sedang kami anak beranak sedang bersilat di dapur (panggang ayam, buat salatoh(salad arab) dan anak-anak buat dadih), kedengaran van Pos Laju meng'pin pin pin' dari luar. Terkejut dan terfikir-fikir juga barang untuk siapa?

Rupa-rupanya, barang yang dipesan 2 hari lepas dari Umm Waliyya hari lepas telah sampai. MasyaALLAH cepatnya sampai... ALhamdulillah

Terus semua tinggalkan dapur dan berkejar-kejar ke depan.
sangat kalut nak tahu barang apa yang sampai

tak cukup sorang, dua2 excited nak buka

ALhamdulillah

4 barang yang dipesan selamat sampai
senyum lebar semua!

Hadiah, Islamic eduacational games yang membuat anak-anak melompat2 tak sabar nak main semuanya
Jom kita tengok barang ini dulu:
v
v
v
v
v
v
v
v


Puzzle gergasi dengan tema:
The Giant Journey
Perjalanan 25 Rasul
MasyaALLAH, permainan ini sangat seronok dan bermanfaat


Bahagian belakang

Penerangan tentang gambar-gambar dalam puzzle
Contoh: Nabi Nuh membina bahtera besar
Nabi Ibrahim, Membina Kaabah
Nabi Ismail, punca terbitnya air zam zam

dan cukup kisah para nabi dan rasul



INilah kepingan puzzlenya
Bagi pembaca blog ini, tentu sudah tahu tentang minat anak-anak saya sangat mendalam terhadap permainan puzzle sejak dari kecil, boleh baca di sini:

tapi inilah kali pertama mereka mendapat puzzle yang sebesar ini. Sangat excited untuk buat:



2 beradik Bekerjasama membuatnya 



tekun merujuk gambar di kotak
Jadi, sementara mereka melakukan puzzle ini, boleh sambung kerja di dapur:


Hampir siap
usaha mereka berdua
dengan bantuan dari ALLAH Subahanu Wa Taala



Alhamdulillah, seronok sebab siap
=)
Anak-anak sangat seronok dan bangga dengan puzzle ini. Siap buat surprise lagi untuk baba.

Kemudian, time makan tengahari, sambil makan sambil cerita tentang puzzle itu.
Antara dialognya:
"Cuba tengok dekat Nabi Musa, gambar itu tentang cerita Nabi Musa belah laut,
saya pernah cerita dengan mereka kisah Nabi Musa di sini:
http://cinta-rasul.blogspot.com/2012/11/mengajar-tafsir-kepada-anak2.html

Nabi Sulaiman mahir buat pedang dan cerita nabi Sulaiman dengan semut2."

Anak-anak akan tanya pula:
"Gambar nabi Ibrahim pula kenapa, gambar nabi ini pula kenapa?"

Saya juga pernah menulis tentang kelebihan anak-anak bermain puzzle di sini:
http://cinta-rasul.blogspot.com/2011/09/kebaikan-bermain-puzzle.html

InsyaALLAH saya akan berkongsi video betapa excitednya anak-anak bermain puzzle gergasi ini, InsyaALLAH pada entry yang akan datang

Banyak ilmu-ilm Islam dan kemahiran  yang anak-anak boleh dapat dengan bermain puzzle ini, ALhamdulillah...

1 comment:

  1. assalamualaikum wbt .

    saya masih belajar dan sekarang dalam musim cuti .
    baru baru ini saya mendapat panggilan daripada cikgu saya untuk mengajarkan anak anaknya pelajaran Sirah . dan sekarang saya tercari cari kaedah terbaik untuk mengajar mereka .

    persoalan saya , kalau kanak kanak dalam usia 5-10 tahun adakah sesuai untuk mereka saya ajak main scrabble or something like that like crossword dan lain lain lagi ?

    saya berharap ustazah dapat memberi sedikit perkongsian dan nasihat serta pandangan .

    nak beli giant puzzle journey takda pulak kat Jordan ni :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...