Tuesday, February 5, 2013

Selepas sebulan mengunakan Teknik Nabi Muhammad SAW bersama anak2 halaqah Al-Quran

بسم الله الرحمن الرحيم

Sebenarnya saya sangat ragu2 dan serba salah untuk berkongsi pengalaman dan laporan tentang aplikasi teknik Nabi SAW ini atas sebab2 berikut:


1- Saya masih rasa kurang mahir menggunakannya walaupun sudah 2 kali menyertai bengkel ini. (Susah nak susun ayat pujian, kadang2 rasa jiwang le pulak. Lepas puji, gelak dalam perut..hahaha).


Seringkali saya tertanya sendiri:

"Betul ke cara aku ni? ke memandai2 je."

 Walaubagaimanapun saya tetap 'belasah je' secukup rasa.


2- Saya hanya guru hafazan ganti sahaja untuk bulan Januari ini, kerana saya telah mengambil cuti tanpa gaji untuk tahun ini bagi menyelesaikan disertasi MA, tetapi dipanggil hadir semula ke tahfiz selama sebulan untuk menggantikan seorang guru yang tidak dapat hadir (cuti emergency)  untuk bulan ini.

(Mungkin hikmah saya menjadi guru ganti untuk sebulan ini adalah untuk saya terus amalkan ilmu yang saya dapati dari Bengkel Mendorong Pelajar Corot Menggunakan Teknik Nabi SAW lalu)

3- Oleh kerana saya hanya guru ganti selama sebulan ini sahaja, jadi baru sekejap sahajalah saya menggunakan teknik ini dengan anak2 halaqah hafazan saya, seganlah pula nak kongsi.


Antara perkara2 yang sudah saya tinggalkan untuk sesi pembelajaran TAHUN INI ialah:


1- Rotan

 (sampai ada pelajar tanya: "ustazah tak pegang rotan lagikan?" )

("Mana Rotan ustazah?")   (haha)

2- Denda

3- Marah


Ini adalah bukti peningkatan prestasi anak halaqah saya dalam hafazan baru (Saba'). Saya hanya tasmi' (dengar hafazan) saba' mereka sahaja. Saya bandingkan dari tahun lepas dan Bulan Januari 2013

Buku rekod hafazan pelajar Z  (tingakatan 2) untuk bulan Januari 2013
Tahun lepas juga, pelajar Z adalah anak halaqah saya,
kerana itulah saya sangat perasan dan tahu dengan
peningkatan prestasi pelajar Z ini.

Pelajar ini berjaya menghafaz hafalan baru sebanayak 1 mukasurat  + rekod yang baik (lancar dan sederhana)
walaupun pada tahun lepas nak hafaz  untuk hafaz  3 baris pun susah,
 malahan susah juga nak dapat rekod yang baik.

Bukti pelajar Z menghafal  satu mukasurat hafazan baru sehari
(untuk minggu terakhir Bulan Januari 2013)
dan mendapat rekod  L (lancar) atau S (sederhana)

Alhamdulillah pencapaian yang bagus bagi pelajar corot


Ulasan guru hafazan dan keterangan bagi rekod hafazan pelajar
(L) - Lancar  (paling bagus!)
(S) - Sederhana
( D) Dhoif -
( SD) - Sangat Dhoif
( X) - Tidak hantar hafazan kepada guru.

Permulaan yang baik untuk tahun 2013.
*ALLAH berkati usaha Z, Moga Istiqamah*

Saya kata kepada pelajar Z ini:

"Ustazah kagum dengan usaha anta tahun ni.
Orang yang berusaha kuat, ALLAH pasti akan membantu..
Kamu pasti akan menjadi pelajar yang cemerlang
dunia dan akhirat."

Di bawah ini pula rekod bagi pelajar A, (juga anak halaqah saya juga pada tahun lepas.)


Pelajar ini menunjukkan prestasi yang baik dengan mendapat S dan L
untuk bulan 1 / 2013

Ada juga beberapa hari yang pelajar ini mampu
menghafal hafalan baru sebanyak 1 mukasurat
OK. Kali ini mari kita lihat pula rekod prestasi hafazan saba' mereka pada tahun lepas.
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

(Tarik napas panjang .....dan tahan.... JANGAN TERKEJUT!)
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V

Bulan Oktober 2012

banyak mendapat SD (sangat Dhoif), X (tak hantar) G (Tersangkut2 banyak sangat)
dan rotan (huhu....)

September 2012

rotan lagi...


Satu sahaja (L) -lancar

dan banyak ROTAN

Ogos 2012

Tiada langsung lancar dan banyak rotan

Itulah yang pelajar pelik amat bila ustazah 'kehilangan' rotannya...huhu..

SAYA SUDAH KATA: 
"JANGAN TERKEJUT!"


Ini baru sedikit peningkatan yang berlaku kepada pelajar2 corot saya dahulu.

Doa saya moga ALLAH memberi bantuan kepada  pelajar2 ini dan pelajar2 lain juga  dapat meningkatkan lagi prestasi mereka dalam  AL-Quran, Pelajaran, Akhlak dan ibadah. amin3.


Apa yang telah saya lakukan untuk sesi hafazan 2013

- Saya hanya puji usaha mereka (melambung2) setelah mereka selesai memperdengarkan hafazan mereka kepada saya.

Contoh kata2 saya:

1- "Ustazah bangga dengan usaha anta hari ini. Ustazah yakin hafazan anta  tentu akan lebih lancar dan lebih baik lagi esok."

2- "Ustazah kagum dengan prestasi hafazan anta yang makin meningkat, kalau macam ni ustazah pasti anta tentu akan cepat jadi hafiz yang kuat ingatan hafazannya."

3- "Ustazah seronok sebab XXX adalah orang yang pertama masuk ke kelas hari ini. Orang yang awal masuk ke kelas tentu seorang pelajar yang cemerlang."

4- " Hafazan anta sangat lancar hari ini. Ustazah pasti esok pasti anta akan dapat hantar saba' lebih banyak lagi!"

5- "Ustazah suka tengok anta begitu bersungguh2 menghantar hafazan (walaupun pelajar tersebut, tidak lancar sangat), orang yang bersungguh2 dan berusaha, ALLAH pasti akan membantunya! "

6- "Wah! Ustazah seronok tengok antum bersemangat mengulang hafazan. Tentu antum akan dapat hantar saba' dengan lancar hari ini."

*ALLAH berkati usaha anak2 dan dapat memberi manfaat kepada masyarakat. Amin3.



Dan saya pejam mata sambil klik butang 'publish'. Harung jelah.


 Mohon tunjuk ajar.

6 comments:

  1. Terima kasih Ustazah di atas perkongsian ini. Dapat menyuburkan semangat saya untuk terus cuba dan cuba dengan sabar dan doa. Semoga Allah memberkati usaha kita untuk mendidik dan dididik. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin3.

      Saya doakan ALLAH permudahkan segala urusan puan =)

      Delete
  2. Masha Allah.. Tahniah! Teruskan usaha, dan teruskan berkongsi ceritanya. Sangat berbeza ya kesan bahasa? Mungki boleh anjurkan kursus Teknik Nabi kepada seluruh tenaga pengajar, mudah-mudahan prestasi anak2 makin cemerlang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jazakillah puan.
      Kursus ini sentiasa dianjurkan oleh pengamal2 teknik nabi. Jika puan ingin sertai, puan boleh rujuk di FB USK, Ustazah Hidayah Jaafar dan Puan Khairulaniza.
      ALLAH berkati usaha puan =)

      Delete
  3. kalau tengokpada prestasi tu, insyaAllah rasanya memang berkesan dah tu teknik yg ustazah guna....aiii lepas ni saya pun nak praktik la kat anak2 istimewa saya kat sekolah :)

    ustazah pernah keja di brunei ke sebelum ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...

      MOga usaha puan diberkati ALLAH dan dipermudahkan jalannya.

      saya tak pernah kerja di Brunei, ayah saya yg pernah menjadi doktor homeopathy di Brunei dulu. lama juga. dalam 10 tahun lebih rasanya. Kerana itulah kami pernah pergi ke Brunei. =)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...