Thursday, March 20, 2014

Hadiah Hujung Bulan

بسم الله الرحمن الرحيم 

Alhamdulillah pada bulan lepas, Guru Al-Quran di tahfiz mengkhabarkan berita gembira apabila Abang Abbudey berjaya menghafal hafazan barunya untuk Bulan Februari sebanyak 22 mukasurat semuanya. Alhamdulillah


Bulan lepas, Abang Abbudey telah menghafaz Surah AzZumar dan Surah Sod.(RUJUK SINI) ALhamdulillah. Syukur pada ALLAH SWT. Surah2 tersebut sering dipasang audionya di rumah memudahkan Abang Abbudey untuk menghafaz satu mukasurat sehari dengan bantuan dari ALLAH SWT semestinya.

Bagi menghargai kesungguhan dan usaha Abang Abbudey itu, kami membelikan hadiah kepadanya (yang dipilihnya sendiri)

Apa2pun janganlah terlalu stress untuk meletakkan target dan matlamat supaya anak habis hafaz Al-Quran awal sangat. Jika kami lihat Abang Abbudey agak sukar untuk menghafaz mana2 surah, saya akan minta supaya dikurangkan hafazan barunya.

Malahan juga, hafazan baru di rumah juga telah diberhentikan. Kami tumpu untuk anak2 mengulang hafazan lama2 di rumah memandangkan mereka telah banyak meghafal, lebih2 lagi Abang Abbudey yang sudah menghafaz hampir 10 juz sekarang ini, perlu banyak ulangan hafazan lama supaya kekal melekat dalam hati InsyaALLAH

Rasanya cukuplah dengan hafazan baru di sekolah setiap hari.

100% Abang Abbudey buat sendiri dengan bantuan ALLAH SWT

Di usia 8 tahun ini Abang Abbudey menunjukkan minat yang sangat mendalam kepada LEGO.

Bagi saya walaupun, saya menekankan pendidikan Al-Quran kepada anak2, namum, janganlah kita buang dunia kanak2 mereka, selagi ia tidak bercanggah dengan agama dan punya kebaikan kepada perkembangan anak2, biarlah mereka bermain. Apa2pun kawalan dan disiplin serta tunjuk ajar dari ibu bapa itu sangat penting kepada anak2 kecil ini

harganya


ALLAH bantulah kami semua menjadi ahli AL-Quran yang Engkau berkati.


1 comment:

  1. mashaAllah hobi same dgn muhammad..bine bine..sepet baju pun jadi untuk binaan..muhammad sedang cerne surah al-israk, an nahl dan ali imran tapi semuenye belum habis..sempat tasmik dalam kerete sahaje..mak die bz pindah sekolah T__T..

    anak2 memang istimewe ustazah...kembangan otak mereke sgt mashaAllah..abbudey n abdullah bertuah ada mama n baba org2 agame..dr rumah saje inshaAllah complete segale ilmu..mcm sy tk ngaji agame, jadi kene fokus Al-Quran yang termampu dan selebihnya anak2 kene kembare untuk ilmu2 agama yg lain..

    jazakillah ilmu2 dr ustazah..(kami2 merujuk mak2 yang selalu hang on kat wassup etc yg mendidik ank2 dgn al-Quran..pn lina n ustazah mmg inspirasi kami ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...