Tuesday, May 16, 2023

Kenangan yang sentiasa terimbau

 بسم الله الرحمن الرحيم


Entri ini ditulis pada 14/7/2021


Dalam hidup kita, pasti ada kenangan sedih yang membuatkan kita sering teringat.


Setiap kali teringat pasti, rasa terhiris hati.


Hinggakan bila saya baca hasil karya beberapa penulis, saya akan dapat rasakan perasaan seperti ini seperti karya Ustaz Hasrizal dan Nik Nur Madihah.


Kisah ini simple, tapi ada satu dalam hati.


Pada satu hari di musim PKP, baba minta untuk bawa Abang Abbudey bawa anak kambing yang sakit teruk ke klinik haiwan di Kuala Ketil.


Baba kena mengajar kelas PDPR online ketika itu. Jadi tak boleh nak hantar kambing ke klinik haiwan.


Jaraknya hanya lah 10 minit lebih kurang.


Walaupun saya ada lesen, tapi masih takut dan kurang mahir memandu.


Bila sampai di selatan jalan raya, polis tanya road tax yang dah mati dan tanyakan insuran.


Aduhai..baba setiap hari banyak kali lalu sekatan jalan raya ini, tak pernah sekali pun kena tahan.


Saya telefon suami dan minta cakap dengan polis. 


"Bunyi apa tu di belakang?" Tanya polis.


"Kambing sakit. Nak bawa pergi klinik haiwan."


Alhamdulillah tak kena saman.


Itu satu kisah.

Sampai di klinik haiwan, seperti biasa Klinik Haiwan ini sentiasa penuh.

Satu-satunya Klinik Haiwan di Kuala Ketil ini.


Abang Abbudey turun bawa anak kambing yang sakit dan saya tunggu dalam kereta.

Ini kerana hanya seorang sahaja yang boleh masuk dalam klinik haiwan.

Agak lama juga Abang Abbudey tunggu di dalam.

Hampir sejam, Abang Abbudey keluar dengan mendukung kambing yang lehernya telah lembik dan keluar muntah.

"Doktor kata apa? Ok tak?" Tanya saya. Saya sangkakan Abang Abbudey dah bawa kambing masuk jumpa doktor.

"Kambing dah mati." Kuat Abang Abbudey menangis😢


Terhiris rasa hati.

Abang Abbudey letakkan anak kambing tersebut di belakang Hilux.😢


Rupanya dia tak sempat lagi bawa kambing jumpa doktor.

Kambing tersebut mati di pangkuannya.

Sedihnya rasa hati.😭

Setiap hari dia bagi ubat dan susu kepada kambing tersebut, akhirnya tak dapat juga diselamatkan.

Terasa penat sangat sehari itu.

Bila teringat kembali peristiwa ini, rasa tertusuk dalam hati.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...