Wednesday, May 10, 2023

Kisah penuh perasaan Ahmad Zaid dalam pertandingan hafazan Al-Quran.

 بسم الله الرحمن الرحيم


Entri ini ditulis pada 11/7/2021


Ini adalah kali pertama Ahmad Zaid menyertai pertandingan hafazan Al-Quran.


Pertandingan adalah untuk kanak-kanak usia enam tahun. Dari Surah Al Fatihah hingga Surah Ad Dhuha.

Gambar poster pertandingan


Macam-macam kisah pertandingan.


Pertandingan adalah secara online.


Pertamanya saya tak bercadang untuk beli head phone. Syarat untuk pertandingan kena pakai tutup mata dan headphone.



Iyelah, ketika PKP kedai komputer tak buka. Payah pula nak cari headphone. Malas juga nak beli online.


4 hari sebelum pertandingan terasa pula nak headphone😅.


Saya minta adik saya belikan secara online.


Gementar rasanya tunggu headphone. Takut tak sempat sampai.


2 hari tunggu headphone tak sampai juga. Tapi adik saya kata dalam status dah tulis delivered.


Bila cari-cari, rupa-rupanya posmen letak dalam pondok Pak guard tanpa beritahu.


Alhamdulillah. Dengan bantuan Allah headphone sampai sebelum hari pertandingan.


Hari pertandingan adalah pada hari Sabtu. 


Hari Jumaat adalah hari percubaan. Pada hari Jumaat semua berjalan lancar. Line pun elok sahaja.


Tibalah hari pertandingan.


Agak gementar juga.


Giliran Ahmad Zaid adalah nombor 2.


Ketika pertandingan, saya agak pelik kenapa gambar hakim sekejap ada sekejap tak ada.


Beberapa ketika selepas itu sampai mesej bahawa sudah tamat.



Padahal baru 3 daripada 5 soalan.


Kenapa begitu?


Bila tengok video persembahan di Facebook barulah saya faham.



Rupanya line tak elok dan terkeluar banyak kali. Agaknya lebih 10kali😅.


Aduh....



Saya hanya rakam sedikit sahaja. Sebenarnya selepas itu pun banyak kali terkeluar juga.


Perasaan saya bila tahu keadaan ini:

1 .Kesiankan hakim sebab tunggu lama😅

2. Kesiankan Ahmad juga.

3. Rasa lucu pun ada juga

4. Rasa sedih pun ada juga. Tapi apa lagi yang mampu kita buat? Redha sajalah dengan takdir yang Allah telah tentukan.


Allah...


Begitulah takdir Allah tentukan.


Kita dah usaha dan bertawakal. 


Insyaallah ada rezeki yang lebih baik selepas ini, Amin3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...