Friday, May 22, 2009

BERKONGSI PENGALAMAN TERJEMAH FILEM DOKUMENTARI PALESTIN

Skrg nie kat mn2 pon org dok citer anak sakit….anak aku pon dok sakit…dah sminggu demam, batuk n selsema…doakan depa cepat sembuh…

bulan Lepas, ada seorang rakan dari Aman Palestin di SP telah memberikan satu projek terjemah filem dokumentari tentang Palestin n Asy-Syahid Sheikh Ahmad Yasin. Alhamdulillah, vcdnya dah pun diterbit dan berada di pasaran…Sapa2 yg nak blh lah dapatkan dr AMan Palestin…Cuma di sini, aku nak berkogsi pengalaman menjadi penterjemah untuk projek tersebut.



Kerjanya taklah payah sgt, sbb teks percakapannya telah ditaip oleh saudara kita dari Palestin, Naji Azaza…So, aku Cuma terjemahkan teks…Tapi, utk projek kedua ni, ada 2 lg dokumentrari Palestin yang kena aku terjemahkan dan aku kena terjemah terus dari filem tu…So, bermulalah punat play and pause ditekan beribu2 kali untuk menyiapkan proses penterjemahan. Dalam masa yang sama ia telah mengakibatkan sakit belakang dan pening kepala sbb projek kali ni lebih sukar n mengambil masa yang lama.

Projek menterjemah nie sebenarnya sedkit sebanyak memberi banyak perubahan emosi kepada aku. Dan aku percaya siapa yang buat projek atau turut serta dengan projek ni pun, tentu akan mengalami perkara yang sama dengan aku, kecualilah kalau dia seorang yang berhati lebih keras dari batu…




Apa dia perubahan emosi aku?

1- Semangat berkobar2. Betapa aku bersemangat bila melihat pengorbanan ahli keluarga, sanak saudara dan tentera Hamas yang berkorban segalanya termasuk nyawa sendiri dan anak2 ntuk membebaskan bumi Mulia, Palestin..

Bayangkan, ibu sendiri pun dengan bangga menghantar anak sendiri utk berjihad…Klu bukan kerana Islam, adakah ibu yang sanggup melakukannya…Letakkan diri anda di situasi itu…Aku anak demam selsema seminggu pon dah sedih n risau, tak p kuliah, camna pulak depa boleh melepaskan anak untuk pergi selamanya??!!! Perkara ajaib yang boleh berlaku kerana cintakan ISLAM!!

Lihat Sheikh Ahmad Yasin…Berapa kali dia keluar masuk penjara semata demi membebaskan Aqsa… Lihatlah juga ketulusan dan kemurnian niat suci dia mengasaskan gerakan HAMAS…Aku yakin ampa mesti rasa sgt kerdil berbanding asy-syahid yang mulia ini!



1- Kesedihan

Sedih bl mngenangkan bhw ada di antara kita ummat Islam yang bersikap selamba dan langsung tidak merasa apa-apa bagai tidak berhati perut terhadap penderitaan mereka di Palestin…DI manakah maruah kita sebagai orang Islam. Bayangkan klu anak anda di tempat kanak2 di Palestin…Tentu anda tidak sanggup kan? Jd, mengapa anda sanggup membiarkannya kepada saudara seagama anda? Di manakah anda semasa mereka diseksa dan terseksa….Apakah perananan anda? JAWAB SENDIRI!

3- bersyukur dan berharap

Alhamdulillah kia hidup di bumi yang aman…jd byk2lah bersyukur n jgn lupa doa utk mereka di sana…jgn hnya pentingkan diri…..

Ok. Jadi, sesiapa yg nak dptkan vcd nie, contactlah Aman palestin….dan TERUSKAN MEMBOIKOT BARANGAN YAHUDI sebagao tanda kita cakna dengan keadaan saudara seagama kita….ALLAHU AKBAR!!!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...