Friday, August 6, 2010

belajar membaca

Kanak2 memang sgt berbeza minat dan pencapaian mereka. Ada yg cepat faham dgn cara ini dan ada yg mudah tgkp dgn cara yg lain.

Begitu juga dgn Abg Abbudey. Dr pemerhatian, Abbudey sgt berminat dan cpt menghafal apabila diajar mggunakan flash card (mgkn ada juga kanak2 yg x berminat dgn kad2 ni).

Kalau ditunjuk n tanya guna flash card waktu dia sedang main pon, dia boleh jawab...







Dan ini adalah flash card yg baru print utk belajar membaca. Cuba mempraktikkan apa yg diajar dlm buku BACALAH SAYANG. Pernah juga mngajar Abbudey membaca mgunakan buku ANAKKU, tp nampak mcm x berminat, dan apabila guna flash card, cepat pula hafalnya..Dan dapt beri tumpuan dalam jangka masa yg lama..ALHAMDULILLAH!

Yg paling penting sekali bila belajar menggunakan flash card ini ialah pandai2lah simpan elok2 krana sgt mudah bersepah, koyak n hilang!







Abbudey belajar membaca perkataan

flash card yg sudah diprint dan digunting




membaca suku kata




membaca perkataan2

2 comments:

  1. bagusnya abbudabey...
    anak saya mcm tak minat la dgn kad2 ni. saya gunakan buku "bacalah sayang" dan kaedah KALAM....ada juga gunakan buku "bacalah sayang".

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...itulah..kanak2 mmg berbeza..

    ALhamdulillah dlm semimggu Abbudey sdh dpt igt smua suku kata yg akhirnya 'a'...Dia x masuk tadika lg, bln depan baru nk masuk 4 tahun, InsyaALlah tahun depan, klu masuk tadika, mudahlah sikit dia belajar InsyaALlah.

    Sy jg gna buku bacalah sayang..tp kaedah KALAM x pernah dgr lg...mcmana ye?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...