Sunday, October 2, 2011

Anak2 mengajak ibu bapa ke arah kebaikan




Peristiwa pertama:

Ketika saya sdg minum di dapur, Abg Abbudey datang. Dan sambil tersenyum lebar, dia berkata:
" Hadis ke4 لاَ يَشْرَبَنَّ أَحَدكم قائما, jangan sekali-kali kamu minum sambil berdiri!"
(itu adalah antara hadis yg dipelajari dan dihafalnya di Pasti.)





ADOI!


PERISTIWA KE2
Saya sedang melihat katalog utk order barangan.. (Ada gmbr perempuan x pki tudung dlm katalong tersebut). Adik Abdullah nampak saya baca katalog pun berkata: "Haram." Saya bangkit n duduk di tempat lain utk melihat katalong tu semula. Adik Abdullah datang dan menjerit "HARAM, HARAM, HARAM, HARAM!".....terus saya simpan katalog tu...








Dan pernah berlaku, Abdullah menjerit haram dan menundingkan jari kepada orang perempuan yang tidak menutup aurat di pasaraya....bahaya x?


PERISTIWA KE3
 Abdul Rahman setiap kali terdengar azan, akan bertanya kepada saya: "Dah solat dah x? Solat berapa rakaat tadi?"


PERISTIWA KE4
Adik Abdullah setiap kali naik kereta, akan mengulangkan skrip dia: "Baba, Mama, Abang. Baca doa naik sayyarah (kereta).

KONKLUSINYA: ANAK2 YANG DIAJAR MELAKUKAN AMAL SOLEH DAN MENINGGALKAN MUNKAR AKAN MENGAMALKAN DAN MENEGUR ORANG LAIN SECARA SPONTAN, KERANA MEREKA TAHU PERKARA ITU ADALAH SALAH!

ORANG DEWASA YANG MNGAJAR KANAK2 MELAKUKAN KEBAIKAN DAN MENINGGALKAN KEMUNKARAN PERLU DAHULU MENGAMALKANNYA....





2 comments:

  1. salam
    aisyah...bagusnya..kagum k inah..kelakar pun ada,,huhu..kita yg boleh tengok pun kena jaga...sebab dekat depa jadi haram huhu..

    bsar dah abbudey gan abdullah ek...lama xjumpa.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih k.inah

    Semoga kita mnjadi contoh yg baik kpada anak2...amin.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...