Sunday, May 30, 2021

Pengalaman Viva Voce PhD Tafsir dan Sains Al Quran- Siri 2

بسم الله الرحمن الرحيم


Entri ini ditulis pada 2/12/2020


Sambungan dari siri 1...


Pada malam sebelum Viva, saya cuba berlatih lagi depan suami. Malam itu juga Alhamdulillah dapat tidur awal, cuma terjaga jam 12 hingga jam 3.30pagi baru boleh lena semula.


Alhamdulillah paginya bangkit jam 4.45. Walaupun agak penat kerana terjaga di malam hari, terus bangkit kemas rumah, sidai baju, solat tahajjud dan keluar joging sebelum masuk pejabat. Saya tidak ambil cuti kerana Viva bermula jam 10.






Saya hadir ke pejabat dulu dan keluar jam 8.45.


Unishams hanya 5 minit sahaja dari rumah. Namun tempoh sejam menunggu bermulanya Viva terasa sekejap kerana perlu test line dan semak semula slide pembentangan.


Jam 10, juruacara Dr.Redha Surur, penyelia tesis Dr.Hadi , timbalan pengarah Dr.Hayati memulakan majlis.


Selepas kata-kata aluan, saya diminta untuk membentang tentang rangka tesis dalam masa 20 minit.




Alhamdulillah pembentangan berjalan lancar. Cuma yang gerunnya ketika komen penilai dan juga soalan yang diajukan oleh mereka.


Ya Allah...Rasa nak pengsan rasanya.


Dalam hati saya berkata: "Sudahlah jangan tanya lagi."😅


Namun ditabahkan hati untuk mendengar cadangan dan menjawab soalan hingga penilai yang ketiga.


Seluruh sesi Viva adalah dalam Bahasa Arab.


Selesai penilaian, saya dan penyelia diminta keluar untuk mereka berbincang dan memberikan keputusan.


Alhamdulillah berkat doa semua, saya lulus dengan minor correction.


Selepas Viva pun masih rasa gerun lagi. Saya dan suami dijemput untuk makan jamuan kecil bersama doktor-doktor yang hadir sesi Viva sebentar tadi.


Pulang ke rumah terus rasa penat sangat. Solat zohor dan terus tidur.


Alhamdulillah ucapan dan doa dari saudara mara dan sahabat handai memenuhi media sosial. Alhamdulillah semoga ia bermanfaat buat semua.


Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...