Saturday, January 14, 2023

Doakan saya

 بسم الله الرحمن الرحيم


Entri ini ditulis pada 9/5/2021


"Jangan lupa doakan kami."


 Saya melihat amalan meminta doa daripada orang lain ini sangat meluas ketika di Syria. Terutamanya di hujung-hujung Ramadhan. 


Siapa saja. Pensyarah kita, warden, rakan, hatta pakcik jual sayur di pasar akan berkata begitu kepada kita.



Atau dalam bahasa nostalgia yang lama kita tak dengar: Kenang daku dalam doamu.


Saya pernah berkata begitu kepada seorang rakan, dan jawapannya sangat mengejutkan. Berulangkali!


"Hanya Allah saja yang tahu betapa banyak saya doakan kamu sekeluarga. Moga Allah jadikan saya orang yang ikhlas."


Bersungguh-sungguh beliau menjawab. Berbunga-bunga hati mendengarnya. Moga doa beliau berbalik kepada dirinya juga.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...