Wednesday, February 27, 2019

Mengambil manfaat dari orang lain

بسم الله الرحمن الرحيم

Saya sering berkata kepada diri sendiri:
"Semua orang punya keistimewaan yang tersendiri. Kita pasti akan dapat ambil banyak manfaat dari orang lain."

Setiap kali berjumpa dengan orang lain, saya merasakan pasti ada sifat mahmudah darinya yang boleh kita contohi.

Di situlah antara hikmahnya  kita berkenalan dengan ramai orang.




Begitulah kisahnya dengan peristiwa yang berlaku pada bulan 11 tahun lalu...

Ketika Sheikh Dr.Muthi' Al-Hafiz datang menziarahi Maahad Al Iman Li Ulumil Quran.

Sheikh dan rombongan datang bersama dengan isteri sheikh juga.

 
Sheikh Muthi' Al -Hafiz - berpakaian putih
(Semoga ALLAH panjangkan usianya dan kita dapat mengambil banyak manfaat dari beliau)

Bersama pelajar lelaki di Maahad

Antara perkara positif yang saya dapat dari isteri sheikh ialah:

1- Sangat humble dan merendah diri.

Beliau mahu duduk di atas lantai bersama pelajar walaupun kami telah sediakan kerusi buatnya.

2- Anisah (panggilan untuk 'puan/cik' di Syria) juga sangat meraikan kanak-kanak.

Dalam beg tangan anisah penuh dengan biskut (pek kecil) dan mainan-mainan kecil.

Setiap kali anisah nampak kanak-kanak, pasti anisah akan hulur pek kecil biskut atau mainan kepada kanak-kanak. Setiap hari.

MasyaALLAH!

Ahmad Zaid juga menerima permainan kereta kecil dari anisah.


Ahmad Zaid datang bersalam dengan sheikh

3- Anisah sangat merendah diri.

Anisah langsung tidak benarkan kami ambilkan kasutnya.

Dia ambil sendiri dan pegang kasutnya.


4- Ketika anisah bersalam dengan para pelajar perempuan Maahad, Anisah mencium setiap tangan mereka.

MasyaALLAH.

Isteri Sheikh bersalaman dengan pelajar perempuan Maahad Al Iman


5- Ketika sheikh membacakan hadis ini:


Daripada Muaz bin Jabal Radiallahu Anhu  bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengambil tangannya suatu hari kemudian berkata: "Wahai Mu'az, aku mengasihi kamu." Kemudian baginda bersabda: "Saya menasihatkan kamu: Janganlah kamu tinggalkan (doa ini)setiapkali selepas solat: ((Ya ALLAH, bantulah aku untuk mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan memperbaiki ibadah untukMu.))

Dalam hati saya, saya berkira-kira untuk berkata (saya duduk di sebelah anisah)  kepada anisah:
أحبك (Saya suka kamu), tapi saya malu dan bimbang pula dikatakan berpura-pura...
 (hahaha... overthinking dahsyat nau)

Namun, belum apa-apa lagi, anisah sudah berkata kepada saya:
أحبك (Saya suka kamu).

Terus saya jawab:
أحبك الله الذي أحببتني له
"Semoga ALLAH sayang kepadamu yang sayangkan saya keranaNya."



Malu pula rasa kerana berfikir macam-macam.

MasyaALLAH...

Begitulah, betapa banyak manfaat yang sifat mahmudah yang boleh kita pelajari dari orang lain.

Semoga diri kita sentiasa disemai dengan sifat mulia dan mencontohi Nabi Sallallahu Alaihi wasallam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...