Wednesday, December 2, 2009

ليس من الصعب أن تكون فقيهاً


أذكر لكم قصة من ذكرياتي في مقعد كلية الدعوة الاسلامية بمجمع الشيخ أحمد كفتارو.



في كل يوم الثلاثاء عقد درس خاص مع عميد الكلية، الشيخ بسام داود عجك الذي يتكلم حول الداعي وأموره. ففي هذا اللقاء يلقي الشيخ النقط الهامة عن الداعي والامتحان الذي سيمر به. والطلاب دائما في انتظار هذا لدرس لاستماع إلى كلام الشيخ بسام لكونه فصيحاً، ولياقته، وأسلوب كلامه الذي يدخل إلى قلوب المستمعين. فلا عجب أنه اختير بين الكثير ليكون عميدا لكلية الدعوة الاسلامية.



وفي نهاية الدرس سيقرأ الشيخ الأسئلة التي أرسلها الطلاب.


قرأ الشيخ: "أريد أن أعرف كيف أكون فقيهاً مثلك؟"


أجاب الشيخ:

((شرط واحد يجب القيام به كي تكون فقيها!

اقرأ كثيراً من كتب الفقه وارجع إليه مرات كثيرة!


Sheikh Bassam dalam temubual di Saluran Al-Jazeera


هذا الشرط يجب أن تكون فيك لتكون فقيهاً لأننا لا نعرف كل الأحكام الفقهية، لذلك يجب أن نقرأ كثيراً من كتب الفقه ونراجعها.



لاحظوا. (الشيخ يحب جداً هذه الكلمة!)


ولا تخجل أبداً أن تقول "لا أعرف" لما لا تعرفه أو أنت شاك فيه. فهذا أفضل من أن تحكم بغير ما أنزل الله بها من سلطان.))


Sheikh Bassam swaktu berucap di hari Konvo Kuliah Dakwah 2007


نعم. أجد الحقيقة من كلام الشيخ بسام، فبهذا الشرط الوحيد تستطيع أن تكون فقيهاً.




BUKAN PAYAH SANGAT NAK JADI FAQIH (orang yg arif dlm bab fekah))



Entri kali ini mungkin agak menimbulkan tanda tanya dalam kepala pembaca. Betul ke x susah nak jd faqih ini.

Inilah sebuah kisah yg ingin saya berkogsi bersama.

Seperti hari selasa yg biasa, seluruh mahasiswa kuliah Dakwah Islamiyyah, Mujammak Sheikh Ahmad Kiftaro ahmad dikumpulkan untuk mendengar kuliah dr Dekah Kuliah, Sheikh Dr Bassam ‘Ejk mengenai perihal2 pendaie. W/pun kuliah tersebut lebih bersifat santai, namun ilmu yg disampaikan oleh Sheikh Bassam sgtlah bernilai. Cr Sheikh Bassam menyampaikan kuliahnya juga sgt menarik minat para mahasiswa kerana kepetahan berbicara dalam bahasa fushah dan kehebatan gaya bahasa dan kredibilitinya dalam berkomunikasi. Siapa yg mendengar kuliahnya, pasti akan tertarik dengan gaya penyampaiannya. Tiada unsur2 membangga diri, mengutuk orang, riak dan penyakit seumpama itu. Kerana itu, tidak hairanlah dia boleh dilantink menjadi dekan Kuliah dakwah di Mujamma’ Sheikh Ahmad Kiftaro


Sperti biasa juga, di akhir kuliah ,Sheikh Bassam akan membacakan soalan2 yg diterimanya.

Sehelai kertas dibuka dan dibaca kuat: “Saya ingin tahu bagaimana ingin menjadi orang yang pandai dalam bidang Fekah, seperti awak?”

Jawapan Sheikh Bassam: “Jangan terperanjat kalau sy katakan bhw x susah untuk menjadi seorang faqih asalkan awak penuhi 1 shj syarat ini.

Sudah tentu para mahasiswa menanti2 kan syaratkan yg tunggal itu. Biasanya untuk menjadi hebat itu perlu byk syarat, tatpi untuk menjadi seorang faqih, hya perlu 1 syarat shj. Menarik!


Syaratnya anda mesti byk merujuk dan membaca kitab fekah!

Setiap kali anda ditanya soalan yg anda tidak tahu jwpnnya jgn biarkan itu terus menjadi tanda tya tanpa merujuk kitab untuk menemui jawapnnya.

Bygkan, bukan semua masalah fekah yg akan diajukan kepada anda. Malah terkadang, masalah yg diajukan kepada anda itu pernah ditya berulang kali. Jika anda tidak merujuknya di dalam kitab, anda akan terus jahil dengan jawapannya.


Satu amaran dan pesanan: Jgn malu untuk mengatakan anda tidak tahu jika anda benar2 tidak tahu jawapan kepada sesuatu masalah fekah. Dan jangan memandai2 memberikan jawapan kepada apa yg anda tidak tahu!

Begitu juga apabila anda menjawab sesuatu soalan fekah, sila rujuk kembali jawapannya di dalam kitab, untuk mendaptkan kepastiannya.


Sheikh Bassam (Kanan skali) di perhimpunan di Dekan Al-Quds, Mujamma' Sheikh Ahmad Kuftaro


Itulah cr untuk memahatkan hukum2 fekah di dalam dada dan minda anda dan itulah yg sy amalkan untuk menjadi seorang fakih.”

Jawapan dr Sheikh Bassam sperti biasa memuaskan hati. Percayalah, jika anda memenuhi syarat yg dikatakan oleh sheikh Bassam itu, pasti anda akan jadi seorang yg arif dlm bidang fekah satu hari nanti.



-Mujamma Sheikh Ahmad Kuftaro, punya byk kenangan dan jasa dalam aku menimba ilmu di sini suatu masa dulu...-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...