Wednesday, November 14, 2018

Budaya mewakafkan bahan bacaan?

بسم الله الرحمن الرحيم

Antara perkara yang sudah lama saya lakukan yang mungkin ada sesetengah orang tidak setuju dengan perbuatan saya ialah MEWAKAFKAN BUKU YANG SUDAH DIBACA kepada perpustakaan sekolah.

Sejak dahulu itulah amalan saya dan saya pernah tuliskan dalam entri di sini:



Namun pernah ada rakan yang memberitahu:
"Sayangnya nak bagi buku milik kita kepada orang lain..."

Rak buku yang sudah padat

Tapi bagi saya, lebih baik saya sedekahkan atau wakafkan kepada perpustakaan sekolah dari biarkan ia menjadi sekadar hiasan selepas dibaca.

InsyaALLAH ada pahala yang mengalir setiap kali anak-anak pelajar membaca buku yang kita wakafkan itu.

Malahan juga, buku di rumah sering bertambah menyebabkan rak buku penuh dan padat.

Beli rak baru dan besar juga, sekejap sahaja ia menjadi penuh.

Jadi, saya fikirkan, lebih baik ia diwakafkan sahaja di perpustakaan sekolah.




Disedekahkan kepada perpustakaan sekolah

Jika kita ingin rujuk kembali, pinjam sahaja dari perpustakaan sekolah tersebut.

Alhamdulillah seronok rasa hati bila para pelajar membalut buku yang diwakafkan.

Usaha untuk menjaga buku dengan lebih cermat.


Alhamdulillah minat membaca dikongsi bersama orang ramai.

Moga membaca mendekatkan kita kepada ALLAH.

Amin...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...