Saturday, November 17, 2018

Ada masa untuk menulis?

بسم الله الرحمن الرحيم

"Ada masa untuk menulis buku lagi ye? Dengan jaga sekolah lagi, jaga anak, phD lagi...."


" Kalau kitab-kitab yang besar, orang yang banyak ilmu macam ustaz ustazah sahaja yang pandai baca, kami orang biasa-biasa ni baca kitab macam ni pun tak tentu faham lagi."

Dua kata-kata yang saya dengar ketika menghadiahkan buku susunan kami kepada rakan-rakan terdekat ketika raya Aidilfitri yang lalu (namun entri ini lambat disiarkan dalam blog kerana ikut susunan bank entri)  memberikan saya beberapa kesedaran dan pelajaran.

Buku yang baru diterbitkan Bulan Ramadhan tahun ini


1. Insyaallah kita sentiasa ada masa yang kita akan luangkan dan khaskan untuk hobi kita.

Apabila kita buat sesuatu perkara dengan penuh minat, insyaAllah kita akan lakukan dengan bersungguh-sungguh dan habiskan.

Begitulah dengan bidang penulisan.

Dulu saya rasa seperti membazir masa apabila selalu menulis buku, blog, tesis dan karya-karya lain.

Rasa seperti sentiasa dengan laptop padahal dalam masa yang sama kita tak nak ajar anak-anak menghadap laptop (padahal kita menghadap laptop untuk buat kerja).

Namun kini, saya cuba positifkan minda dan berdoa moga-moga kerja-kerja yang dilakukan ini diredhai Allah, menjadi ibadah dan dapat memberi manfaat kepada orang lain.

Saya juga cuba fikirkan bahawa usaha saya menulis di dalam blog adalah sebagai latihan kepada diri untuk lebih mahir menulis seterusnya dapat menyampaikan usaha dakwah kepada masyarakat dengan lebih meluas lagi insyaAllah.

2. Saya jadikan kata-kata ini sebagai motivasi untuk terus menulis. Insyaallah ada orang yang terinspirasi dan mendapat manfaat dari tulisan kita insyaAllah.


Antara hasil karya kami.

Semoga Allah beri rezeki untuk kami memberi lebih lagi manfaat kepada masyarakat.

Amin


Banyakkan menulis, kerana kita tidak tahu mana satu karya kita yang boleh berikan hidayah dan manfaat kepada orang lain seterusnya memberatkan timbangan amal kebaikan kita, insyaAllah.

3. Bagi saya, biarlah tidak terkenal (introvert agak sukar perasaannya bila bertemu dengan ramai orang, bagaimana pula nak terkenal?) , namun biarlah hasil usaha kita tersebar luas, berjaya dimanfaatkan oleh ramai orang.

Semoga Allah redha.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...