Tuesday, January 26, 2010

jangan tak tahu dan tak ambil tahu

Dalam mengharungi hidup di atas bumi Allah ini, kita akan melalui byk peringkat masa...Semuanya berubah dengan begitu cepat dan kita tidak dapat lari dari mengikut arus peradaran masa...

Antara salah satu arus peredaran masa yang terlalu pesat dan cepat ialah teknologi..Klu nak bandingkan zaman anak2 sekarang dan zaman kanak2 kita mmg amat berbeza...terutama dgn komputer, internet dan gamenya.

Sebut pasal internet, mengingatkan aku ketika di Syria, setiap tahun kami di kuliah dakwah akan diberi tugasan membuat halaqah bahas. Dan proses membuat bahas tidak lari dari membuatkan kami terpaksa bertapa di dalam maktabah.



Ini sgt berbeza dgn suasana membuat bahas di malaysia, di mana aku terpaksa bertapa di hadapan laptop. Byk bhn yg blh di dapati dr internet...termasuklah terjemahan menggunakan google..

Bagi aku, menggunakan GOOGLE TRANSLATE amat memudahkan kerja dan kdg2 boleh menyebabkan otak berkarat krn malas utk memikir...tapi semua itu tidak dipedulikan bila mengejar masa....

Tp, w/pun mggunakan terjemahan google, tp ia taklah 100% tepat...pengatahuan dlm kaedah n nahu bahasa arab sgt penting...jd x bolehlah pelajar skolah yg diberi kerja rumah insya' mngarang dlm bahasa melayu n terjemahkan guna google. Krn ia mgkin mengakibatkan anda mendapat 0%.



Apa2pun, seperti kata2 Al-Kindi yg termaktub dlm ktb falsafah دراسات في فلسفة الاسلامية للسيد محمد عقيل بن علي المهدلي(yg telah dibaca shingga tergaru2 kpala): Jgnlah kita menafikan sesuatu perkara yg baik tu walau dr manapun asal dan unsurnya... (paham x? klu x tak paham, sila tya ustaz falsafah.)

((الحكمة ضالة المؤمن، اينما وجدها التقطها))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...