Monday, March 16, 2009

Akhirnya kawin jugak hang



Teringat aku waktu pi buat umrah dengan kawan2 dan Sheikh Mahir (2004). Satu hari aku ngan Nasbir (pengantin baru) duduk berhadapan dengan Ka`abah seusai tawaf sunat. Ada sorang pak cik arab (orang saudi) semawa (pelawa) kami makan tamar dengan dia (sebab dia posa sunat hari tu). Selera kami jamah tamar dia dia yang segar dari ladang dia sendiri. Sambil dok makan kami bersembang bertanyakan latarbelakang dan kewarganegaraan masing2. Nasbir yang mula ta`aruf kemudian aku. Kami bagitau kat dia yang kami berdua ni dari kecik ngaji sekali, kemudian pi Syria sama-sama (2002) dan tinggal pun serumah kat sana dan juga umur kami memang sebaya.



Kata pak cik arab tu “ Masya Allah, banyak kesamaan dan kebersamaan hampa dua orang, moga-moga hampa jugak akan kahwin serentak pada waktu yang sama”. Kuat sekali amin aku dan Nasbir. Depan Ka`abah ni, conform maqbul. Namun ajal dan jodoh hanya milik Allah. Tak mampu kita nak tentukan. Tahun 2005 aku berkahwin (di syria). Nasbir masih solo dan dia macam marah jugak sebab aku tak rai doa pak cik arab tu. Nasib la Beh oi! Dah jodoh aku sampai dulu.

-Aku bersama Nasbir yang kegembiraan di Kenduri perkahwinannya di Parit Buntar-

Kemarin dulu (dua hari lepas) sempurnalah perkahwinan dia dan aku habaq kat dia “hang kena cepat pulun, kawan2 sekelas kita semua dah ada anak dua tiga orang dah”.


بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير


Tahniah! Mubarak! Semoga AllaH berkati hidup hampa sebagai suami isteri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...