Wednesday, November 7, 2012

Menariknya menggunakan aplikasi AL-Quran

بسم الله الرحمن الرحيم

Keluarga kami bukanlah peminat gadjet2 terkini dengan smart phone, tab, iPad, Playstation, dan macam2 lagi.

Hinggakan saya sendiri tidak pernah langsung membeli handphone sendiri, cuma pakai yang orang tak mahu saja. Tunggu orang bagi ...

Beberapa bulan lepas, baba menerima handphone Nokia Lumia 610 hadiah dari tok dan tok wan.. ALhamdulillah..

Dan saya bukanlah nak mengulas tentang kecanggihan handphone ini, tetapi saya ingin mengulas tentang aplikasi al-quran yang boleh dimuat turun dalam Nokia Lumia ini yang amat bermanfaat dan berguna di mana sahaja.

Nokia Lumia


Nokia Lumia 610
Inilah aplikasi tersebut:


Inilah aplikasinya




saiz tulisan boleh dibesar dan dikecilkan
saiz tulisan dibesarkan

Nokia Lumia 610

Pilihan suara qari yang banyak


Pilihan tafsir dalam pelbagai bahasa

Tafsir ALquran dalam aplikasi ini juga bermanfaat dan berguna dalam memahami dan mentadabbur makna-makna AL-quran... Sangat praktikal!

Abdul Rahman menggunakan aplikasi AL-Quran dalam handphone


Di dalam video ini, pembaca blog ini boleh perhatikan perbezaan suara qarinya ketika Abdullah dan ABbudey menggunakan aplikasi ini.

Untuk Abdullah saya pilih suara qari lain dan untuk Abbudey saya pilih qari lain.

Tulisan ketika Abdullah menggunakan aplikasi ini juga dibesarkan berbanding tulisan ketika Abbudey menggunakannya.


**NOTA: SILA AMBIL PERHATIAN:
Walaupun secanggih mana pun aplikasi2 al-quran yg moden ini, tetapi saya tidak menafikan keutamaan untuk membaca AL-Quran dan menghafalnya dari mushaf (kitab) AL-Quran yang asli kerana adakalanya ada kesilapan ejaan dan kesilapan yang lain2 pada aplikasi tersebut. 

Dan Mushaf Hafiz (yang ada 15 baris dalam 1 mukasurat , dan ada 604 mukasurat semuanya) adalah alat yg terbaik dalam usaha menghafal Al-Quran pada pendapat peribadi saya kerana sususannya yang teratur.

Dan mushaf yang bertulisan besar adalah lebih baik dari mushaf yang bertulisan kecil kerana lebih jelas huruf2nya, barisnya dan tulisannya.. (Ini juga adalah pendapat peribadi saya)

APLIKASI CANGGIH MANGGIH SEPERTI INI ADALAH SEBAGAI ALAT BANTU MENGAJAR SAHAJA UNTUK MEMUPUK MINAT ANAK2 MENNGHAFAL DAN MEMBACA AL-QURAN DAN MUSHAF AL-QURAN ADALAH ALAT UTAMA UNTUK MEMBACA DAN MENGHAFAL AL-QURAN


1 comment:

  1. assalamualaikum ustazah...

    alhamdulillah..saya dan suami telah selamat menghadiri seminar ustazah pd 17 Nov 2012 yg lalu...seminar yg sgt bkesan utk mendidik anak saya menghafaz Al-Quran...insyaAllah..saya sedang berusaha utk ank2 saya kearah itu...saya ada tgk aplikasi Al-Quran utk dimuatkan dalam hp..boley saya tahu dimana ustazah dapatkan aplikasi tersebut?terima kasih diatas bantuan ustazah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...