Saturday, May 9, 2015

Alhamdulillah, Perjuangan lebih 4 tahun

بسم الله الرحمن الرحيم

Konvokesyen itu bukanlah kemuncaknya jika sendiri tidak menguasai
apa yang kita tulis.

.......

Kejadian ini berlaku pada awal bulan Mac yang lalu. Saja tidak dikongsi gambar ini dilaman FB dan hanya dikongsi bersama saudara-mara dan rakan-rakan terdekat sahaja.

Bila ia sudah 'basi', barulah rasa nak berkongsi gambar ini. Itupun di dalam blog sahaja, bukan FB bagi mengelakkan pelbagai ucapan dan pujian. Malu rasanya nak terima pujian kerana diri ini belum lagi alim. Kalau tanya soalan, mungkin banyak tak tahu lagi.

Berkongsi di dalam blog lebih selamat dari sebarang komen samada positif ataupun tidak dan ia memberi ketenangan dan kepuasan kepada diri saya sendiri.

Alhamdulillah setelah hampir 4 tahun, kelas dan penulisan, Alhamdulillah dengan bantuan ALLAH yang amat banyak, berjaya juga habiskan penulisan tesis masters dalam bidang tafsir dan ulum quran dalam membincangkan tentang Kaedah Penyucian Nafsu dan Syahwat berpanduan Surah Yusuf Alaihissalam.
 منهج تهذيب النفس والشهوات من خلال سورة يوسف، دراسة موضوعية من خلال سورة يوسف
Boleh lihat dan download dari INSANIAH Online Library Catalogue (DI SINI)

Segala puji bagi ALLAH atas segala nikmat yang diberikan.

Pengalaman menulis tesis masters ini amat berharga. Oleh kerana kesibukan di tempat kerja, biasanya hanya sebentar sahaja masa mendapat peluang untuk mencari bahan dan menulis ketika pulang dari sekolah kerana kemudian adalah masa 'wajib' untuk mentasmik anak dan melihat kerja sekolah mereka. Kemudian nak melayan anak-anak untuk makan malam pula. 

Alhamdulillah berkat masa curi-curi itu (InsyaALLAH) ditambah masa cuti, Alhamdulillah selesai juga penulisan tesis.

Sekalung penghargaan, jazakumullahu khairan kathira, moga ALLAH membalas dan memberi ganjaran pahala yang banyak dan rezeki yang melimpah ruah kepada semua yang terlibat terutamanya:

1- Kepada suami yang membantu dalam segala aspek. 

Hinggakan sampai satu tahap menjadi penat dan jemu menulis hingga rasa nak termuntah dan sakit belakang, kepala, perut dan bahu (dahsyatnya!), suamilah yang memberi motivasi. 


Dan ada masa menjadi jemu, pergi keluar berjalan-jalan dan pergi bercuti, lari sebentar dari dunia tesis.

2- Kepada anak-anak yang sangat memberi sokongan dan bantuan ketika mama menulis.

Saya tidak menulis di tempat yang terpencil. Mengurung diri untuk menulis itu bukan amalan kami. Biasanya sambil menulis sambil tengok anak. Berhenti sekejap lipat baju. Berhenti sekejap sebab sakit belakang dan kepala. Berhenti lagi solat dan ajak anak solat. Berhenti lagi suruh anak-anak tidur. 

3- Kepada Dr. Hadi Musollin yang menjadi penyelia yang juga Dekan Kuliah Usuluddin di Kolej Universiti INSANIAH yang banyak meluangkan masa dan memberi teguran dan tunjuk ajar. ALLAH berkati doktor dan memberi ganjaran yang banyak.

4- Kepada ibu ayah (dan mertua) dan saudara-mara, ipar duai dan biras-biras yang selalu bertanya progress tesis dan memberikan motivasi untuk menyempurnakannya

5- Kepada kawan-kawan seperjuangan yang sentiasa berkongsi masalah dan saling memberi motivasi dan doa.

Rakan-rakan yang tolong menjaga anak-anak dan menjadi tempat tinggal anak-anak sementara mama dan baba ke kelas (sebelum menulis dulu). 

6- Kepada pembaca dan pengikut blog jika ada yang mendoakan diri ini sentiasa. ALLAH berkati kalian semua dan memberi ketenangan dalam hidup kalian dunia dan akhirat. amin3

Harapan saya moga tesis ini memberi manfaat kepada diri saya, lebih banyak bermuhasabah, lebih memahami tafsir Al-Quran, meningkatkan amal ibadah, rajin menuntut ilmu dan mengajarkan kepada orang lain, InsyaALLAH

MOHON DOAKAN SAYA DAPAT SEMPURNAKAN TESIS PHD (BAHAGIAN TAFSIR DAN ULUM QURAN JUGA)  DENGAN CEPAT DAN SEMPURNA...AMIN3
Ketika konvokesyen baba hampir 10 tahun yang lalu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...