Friday, July 19, 2024

Siri Kembara Ilmu ke Mesir: Bahagian 3: Setiap ilmu ada manfaatnya

 

Oleh: Muhammad Abd Rahman bin Amri.


بسم الله الرحمن الرحيم 


Hari kedua saya di Mesir, selepas merasakan diri sudah sesuai dengan perubahan masa. Saya terus berhubung dengan Ustaz Daniel dan bertanyakan kepadanya tentang daurah yang ada di sekitar Cairo. Ustaz Daniel telah menghantar satu iklan tentang daurah ilmu Nahu yang akan mula pada hari tersebut.


Ketika itu saya berada di Jamek Azhar sedang menunggu seorang shiekh yang katanya akan mensyarahkan Matan Alfiyah.

Subuh di masjid berkenaan rumah sewa.
Masya Allah ramai jemaahnya.

Makan tengahari 

Menaiki bas menuju kursus Nahu

Alhamdulillah selesai mengikuti kelas ini hingga tamat 

Ijazah yang diterima 

Pengalaman mengikuti kelas Talaqqi Nahu


Selepas menunggu beberapa ketika, shiekh masih tidak kelihatan, saya terus bergegas ke tempat daurah telah dikhabarkan oleh Ustaz Daniel iaitu مضيفة الشيخ إسماعيل صادق العدوي. 


Setelah tiba di situ saya dikejutkan dengan bayaran yang dikenakan untuk menyertai daurah tersebut. 


Yurannya tidaklah mahal, tetapi ketika itu duit Mesir saya belum ada. Jadi Ahmad membuat keputusan untuk meminjamkan duitnya kepada saya. Lalu saya berjaya menyertai daurah tersebut.


Ketika hari ketiga saya di daurah tersebut, selepas tamat kelas, saya menunggu Ahmad di hadapan tangga dewan daurah untuk pulang bersamanya. Namun pada hari tersebut Ahmad muncul agak lewat dari kebiasaan.


Nak dijadikan cerita. Seperti biasa sheikh yang mengajarkan kami daurah nahu itu akan mengajak kami untuk solat zohor berjemaah bersamanya setiap hari. Tetapi pada hari tersebut saya tidak mempunyai wudhuk.


Ketika itu saya bertanya kepada rakan sekelas yang berasal dari Sudan tentang tempat untuk mengambil wudhuk. Lalu dia memberitahu bahawa terdapat masjid berhampiran dewan daurah. 


Lalu saya mempercepatkan langkah ke masjid tersebut dan berjaya tiba di dewan daurah ketika shiekh baru memulakan rakaatnya yang kedua. 


Ketika menunggu Ahmad di hadapan tangga dewan daurah itu, saya ditegur oleh pelajar sudan yang saya telah bertanya kepadanya tentang tempat mengambil wudhuk tersebut.


Dia memulakan bicara dgn bertanya:

”أين ذهبت للوضوء؟ “

Saya menjawab kepadanya :

" ذهبت الى المسجد ".

Ketika itu ada seorang lagi pelajar yang berasal dari Sudan juga telah mendengar perbicaraan kami. 


Lalu dia dengan spontan berkata kepada saya :

“أعرب كلمة ذهبتُ". 


Berbekalkan sedikit ilmu yang telah dipelajari di Maahad saya dapat menjawab soalan pelajar Sudan tersebut dengan betul. 


Ketika itu riak wajahnya seperti hairan dan pelik lalu bertanya:

 " كيف تجاوب والشيخ لم يدرّس بعد؟


 Saya hanya mampu senyum dan pelajar Sudan itu terus beredar dari tempat itu. 


Ketika awal belajar nahu terutamanya dalam i’rab. Saya merasakan bahawa i’rab itu tiada manfaat kerana kita hanya menentukan baris akhir kalimah dengan memberikan sebab-sebab terhadap baris tersebut walaupun ada saja banyak manfaat dari i’ rab itu sendiri. 


Jadi ketika ini terdetik dalam hati saya bahawa ilmu yg dipelajari tidak ada sedikit pun yang tidak bermanfaat. 


Setiap dari ilmu yg dipelajari akan datang manfaatnya pada waktunya. مع مرور الزمن. 


اللهم انفعنا بما علمتنا وعلمنا ما ينفعنا 🤲🏻


١٨/٧/٢٠٢٤

الخميس

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...