Wednesday, July 24, 2024

Siri Kembara Ilmu ke Mesir: Bahagian 6: Tidak Rugi Bertanya


 Oleh: Muhammad Abd Rahman bin Amri.


بسم الله الرحمن الرحيم 


Pengalaman di Mesir memberikan saya banyak tentang pengajaran di dalam hidup . 


Antaranya ialah: 

Bertanya tidak membuatkan kita rugi.


Antara kisah tentang ini ialah ketika saya pulang berseorangan pada hari pertama dan tersalah menaiki bas. 


Perkara ini terjadi kerana saya malu bertanya dan beranggapan bahawa bas yang saya naik akan lalu di kawasan tempat saya tinggal… telah diceritakan sebelum ini di sini:

https://cinta-rasul.blogspot.com/2024/07/siri-kembara-ilmu-ke-mesir-bahagian-2.html

Bas dan tramco/ van antara pengangkutan awam yang sangat murah di Mesir.



Kisah lain: 

Daurah kedua yang saya sertai di Mesir merupakan daurah Qawaid Fiqh dan Tasawwuf yang disampaikan oleh Sheikh Hisyam Kamil yang selalu berkunjung ke Malaysia. 


Banyak melawak dalam Bahasa Melayu. Kelas yang santai namun penyampaiannya padat. 


Apa-apa pun yang ingin disampaikan dalam penulisan kali ini ialah tentang tak rugi bertanya. 


Sebaliknya kita akan RUGI jika TIDAK BERTANYA 


Sheikh memulakan daurah dengan dars Qawaid Fiqh trlebih dahulu. Kitab Qawaid Fiqh telah disediakan oleh pihak penganjur daurah. 


Jadi saya tidak bertanya tentang kitab tasawwuf iaitu kitab Bidayatul Hidayah karangan Imam Al Ghazali. 


Selepas tamat dars Qawaid Fiqh, Sheikh mengisi ruang antara dua dars ini dengan solat asar berjemaah kerana dars Qawaid Fiqh tamat 5 minit selepas masuknya waktu asar.

Kitab yang akan digunakan dalam pengajian kali ini.

Nota Usul Fiqh yang diberikan 


Menziarahi Masjid Al Imam Al Hussain 

Ketika menunggu Sheikh mengambil wuduk. Saya disapa oleh seorang pelajar. Dia bertanya tentang nama dan warganegara kepada saya.


Selepas berkenalan antara satu sama lain. Saya telah mengetahui bahawa pelajar tersebut berasal dari Thailand. Dia meneruskan bicara dan bertanya kepada saya:

“ليس معك كتاب؟"


Saya menjawab:

"هل لا يعطون لنا الكتاب؟"


Dia menjawab:

 "لا"


“Kamu tiada kitab?” 


Saya menjawab:

“Adakah mereka tidak menyediakan kitab?”


Dia menjawab: 

”Tidak” 


Saya terdiam seketika…. Lalu pelajar tersebut mengeluarkan kitab yang telah dia bawa ketika itu lalu menunjukkan kepada saya.


Saya meminta izin darinya untuk membelek helaian dari kitab tesebut dan mengambil gambar kitab tersebut. 


Selepas habis membelek, saya memberanikan diri untuk bertanya:

"من أين اشتريت هذا الكتاب ؟"


Dia menjawab:

"من المكتبة خلف الأزهر"


Dia meneruskan bicara:

" ممكن نذهب معا بعد المحاضرة "


Saya menolak dan berkata:

"شكرا ، لا أريد أن أزعجك "


“Dari mana kamu beli kitab ini?”


Dia menjawab: 

“Dari maktabah belakang Al Azhar”


Dia meneruskan bicara 

“Kita boleh pergi bersama selepas kelas ini”


Saya menolak dan berkata:

“Tidak mengapa, saya tidak mahu mengganggu kamu”


Terdetik di dalam hati. Alangkah baiknya jika aku bertanya dari sebelum kelas dimulakan😌


Ahad

21/7/2024

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...