Saturday, July 20, 2024

Siri Kembara Ilmu ke Mesir: Bahagian 2: Kehebatan tawakkal

 

Oleh: Muhammad Abd Rahman bin Amri.


بسم الله الرحمن الرحيم


Kisah kedua: 


Hari pertama saya pulang dari daurah bersendirian tanpa teman. 


Ketika menaiki bas dari tempat daurah untuk pulang ke rumah sewa, saya telah menaiki bas yang menuju ke tempat yang salah. 


Dalam waktu itu juga, saya sudah kehabisan data internet. 


Jadi tiada siapa yang saya boleh hubungi untuk minta bantuan. 

Jamik Al Azhar 


Baru tiba di Mesir

Sarapan 


Saya cuba berinteraksi dengan penduduk Mesir tetapi mereka kurang memahami saya kerana saya menggunakan bahasa Arab baku yang jarang digunakan oleh masyarakat di Mesir ini. 


Saya buntu, minda berkecamuk. Tiba-tiba kalimah

 بسم الله توكلت على الله 

keluar dari bibir saya. 


Selepas lama menunggu dalam kebuntuan, Allah menghantarkan kepada saya syabab Indonesia yang mereka menyediakan khidmat kereta sewa. 


Lalu saya meminta untuk mereka menghantar saya ke rumah sewa, namun permintaan itu ditolak atas alasan mereka tidak melalui kawasan tersebut.


 Lalu saya meminta kepadanya untuk menggunakan hotspotnya untuk memesan Uber dan permintaan tersebut diterima. 


Saya berterima kasih kepada syabab tersebut sebelum meninggalkannya selepas Uber yang dipesan telah tiba. 


Lalu saya dapat pulang ke rumah sewa dengan selamat.


الحمد لله على كل حال


Sabtu 

17/7/2024

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...