Sunday, August 5, 2018

Kronologi: Perginya seorang wanita hebat...


بسم الله الرحمن الرحيم

Sudah lebih seminggu Ustazah Elham Abdel Halem pergi meninggalkan kita dalam kemalangan maut ketika Dr.Rabik Muahmmad Hifni dalam perjalanan datang ke Maahad pada jam 7.30 pagi hari khamis.


Berita keluarga ini mendapat liputan media sepanjang minggu tersebut.

Berikut dikongsikan beberapa perkembangan keluarga tersebut:




2 tahun sebelum ini Dr.Rabik keluar dari Mesir meninggalkan keluarga, anak-anak dan sanak saudara untuk mencari pekerjaan.

Beliau mencari pekerjaan hingga ke Uzbekistan.

Rezeki beliau temui pekerjaan di Malaysia melalui seorang kenalan.

Beliau menjual semua hartanya, kereta, rumah untuk menyara perjalanan ini.

Dr.Rabik adalah doktor falsafah dalam bidang Bahasa Arab.


Lebih dua tahun terpisah dengan keluarga, apabila keadaan beliau makin stabil, beliau meminta isteri dan anak-anaknya untuk datang menetap di Malaysia.

Itu pun banyak duit yang dibelanjakan untuk tiket kapal terbang, visa dalam macam-macam lagi hingga beliau banyak berhutang dengan rakan-rakan senegara dengan beliau di Malaysia ini.

Begitu berseri-seri muka Dr.Rabik pada hari beliau memperkenalkan ahli keluarganya kepada warga Maahad Al Iman. Senyuman tak putus-putus. Anak-anak pula asyik bermanja dengan ayah yang sudah lama terpisah.

Baru tak sampai 2 bulan beliau merasa gembira menikmati kebahagiaan bersama isteri dan anak-anak, isterinya pergi mengadap Ilahi dalam pangkuannya sendiri dalam kemalangan tersebut.

Beliau pernah berkata:
" Allah uji aku. Tak habis satu ujian, pasti ada ujian lain yang hadir, tapi aku redha."


Begitulah. Apabila Allah kasih pada hambaNya, pasti hambaNya akan diuji. Dan orang yang paling banyak ujian-nya ialah para nabi dan kemudian orang Soleh.


Ketika kemalangan

Saiful Islam dan Asiyah (anak ke 3 dan anak bongsu) yang hanya luka ringan dalam kemalangan tersebut.

Dr. Rabik memberikan sedikit ucapan ketika staf Maahad selepas solat jenazah di unit forensik, Hospital Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, Sungai Petani, Kedah









Semua warga Maahad, masyarakat tempatan dan hatta orang-orang yang tidak dikenali pun turut bersedih dan bersimpati dengan kemalangan yang menimpa Dr. Rabik ini














Semoga Allah memberi kebahagiaan kepada Dr.Rabik sekeluarga dan memberkati kita semua.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...