Wednesday, August 15, 2018

Nak jadi penulis kena banyak membaca?

بسم الله الرحمن الرحيم
Seringkali saya mendengar saranan bahawa jika seseorang itu ingin menjadi penulis yang baik, dia kena banyakkan membaca.

Dahulu saya fikir:
"Eiiiii lecehnya nak baca buku banyak-banyak.. Nak kena banyak mana baru boleh jadi penulis?"

Manusia sering enggan bersusah-payah untuk mencapai cita-cita, semua ingin bersenang-senang sahaja, namun hakikatnya kemanisan itu terkandung pada saat kita bersusah-payah. Bila dikenang kembali, ia adalah detik yang indah.

Kini, antara hikmah yang saya kutip dan saranan membanyakkan membaca untuk menjadi penulis yang baik ialah: Apabila kita banyak membaca ia akan mencambahkan idea kita untuk menulis.

Seringkali terdetik dalam hati apabila membaca buku:
"Ohh.. Aku juga ada kisah hidup yang boleh ditulis dan dikongsikan seperti yang penulis ini tulis."

Selepas habis baca buku ini, rasa semangat nak tulis travelog.

Begitu juga lepas habis baca buku keibubapaan, rasa semangat nak tulis buku bertemakan keibubapaan.

Biasanya jika ada semangat menulis seperti ini, saya akan menulis di blog dengan doa dan harapan semoga dapat menerbitkan lebih banyak buku selepas ini seperti penulis buku di atas.

Amin ya rabb

Namun seperti yang sering bermain di fikiran saya: Semua orang mempunyai kisah hidup tersendiri, namun tak ramai yang mampu untuk menulis semula dalam tulisan yang baik.


MasyaAllah... Saya rasa amat beruntungnya seseorang itu bila catatannya dibaca dan memberi kesedaran dan inspirasi kepada orang lain.

Itulah antara cita-cita sejak dari kecil. Memberikan manfaat kepada orang lain dalam bentuk tulisan.


  • Semoga Allah berkati dan perkenankan cita-cita yang baik untukNya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...