Sunday, September 9, 2018

Karya Abdullah: Tajuk: Kasih sayang Keluarga

بسم الله الرحمن الرحيم

Ini adalah hasil karya Abdullah yang ditulis sendiri tanpa disuruh. Abdullah tulis di dalam aplikasi notepad.

Entah bila Abdullah tulis pun saya tak pasti, tengok-tengok dah ada draft dalam notepad.

Membaca karya Abdullah ini mengingatkan saya kepada buku tulisan Dr.Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang bertajuk Nota Untuk Anakku yang pernah saya tulis reviunya yang di sini:
http://cinta-rasul.blogspot.my/2018/05/info-buku-nota-untuk-anakku-dan-pustaka.html



Inilah mukasurat tersebut:

Allah hindarkanlah keluarga kita dari pergaduhan dan permusuhan sesama sendiri.

Jika ada khilaf, berlapang dadalah, cuba untuk memberi dan menerima kemaafan.

Usahakanlah untuk sama-sama saling mendoakan yang terbaik untuk adik beradik yang lain.

Makin dewasa kita mungkin makin berbeza pemikiran dan pandangan. Raikanlah perbezaan dengan harmoni. Janganlah berbalah berlebihan. Ingatlah antara tanda-tanda orang munafiq ialah mereka yang berlebihan ketika berbalah

Begitu juga saya teringatkan karya Abdullah ini apabila membaca kisah tentang Sheikh Muhammad Qutb dan abangnya Sheikh Sayyid Qutb ini:
Abang yang tegas namun penyayang yang banyak memberi inspirasi kepada adik


Kisah ini diambil dari buku ini Selamat tinggal ulama ini:
Insyaallah akan cuba tulis reviu buku yang menarik ini di masa hadapan


Semoga anak-anak terus mengembangkan bakat menulis dan banyak memberi manfaat kepada agama dan masyarakat.

Di bawah inilah hasil tulisan Abdullah:
-------

Keluarga saya ada lima orang: Emak,ayah,abang sulung,saya dan adik saya.

Saya dan abang saya selalu bergaduh dan abang saya selalu marah saya tetapi saya nampak sifat kasih sayangnya terhadap saya.

Adik, abang dan sepupu saya

Saya pun seronok ada abang yang ada sifat penyayang.

Abang saya

 Jadi hargailah dan sayang abang anda.


TAMAT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...