Thursday, May 28, 2020

Menyusun jadual harian anak-anak sepanjang PKP 2020

بسم الله الرحمن الرحيم

Kemunculan wabak covid 19 telah mengubah banyak rutin harian kita.

Rumah kini menjadi medan untuk kita berjuang. Medan menuntut ilmu bersama keluarga.

Hampir 3 bulan PKP ini, banyak usaha dan peningkatan yang dilakukan di dalam keluarga. Jika ada yang baik, moga-moga dapat diteladani oleh masyarakat.


Suasana di dalam rumah adalah milik kita. Kitalah yang mencorakkan sebagaimana yang kita mahu. Tanpa campur tangan orang lain, insyaallah.

Antara hikmah yang diperolehi dari PKP ini ialah:



Insyaallah akan diulas satu persatu

Sepanjang PKP ini hampir setiap masa kita akan bersama ahli keluarga. Jadi kebahagiaan perlu disemai sesama kita. Kurangkanlah bersengketa dan memarahi anak-anak. Insyaallah keluarga yang bahagia sepanjang hayat.

Aktiviti bermanfaat lain tidak dapat dijalankan jika kebahagiaan ahli keluarga tidak diutamakan.




Walaupun ia adalah rutin harian sejak dahulu, dalam PKP ini juga tak ditinggalkan.

Murajaah hafazan Al-Quran anak-anak antara 10 hingga 20 mukasurat setiap hari.

Peraturan dalam rumah ini:
Jika belum tasmik hafazan, jangan buka TV. Anak-anak diberi peluang untuk menonton kartun dalam tempoh PKP ini. Kebiasaannya bila hari persekolahan, tv tidak diusik langsung.

Game?

Pernah kami beli PS2. Anak-anak main ketika musim cuti sahaja. Selepas itu disimpan. Lama-kelamaan dilupakan hingga tak ingat simpan di mana?😅

Handphone? Media sosial?

Anak-anak tidak diberikan handphone dan media sosial. Jika mereka ingin selesaikan kerja sekolah online, boleh pinjam handphone mama baba.

Jadi apa yang mereka lakukan seharian?

Anak-anak banyak bermain sesama mereka. Tanggungjawab harian jangan dilupakan. Kemas katil sendiri selepas bangkit tidur, memastikan tandas kucing bersih, sidai dan kutip baju.......dan lain-lain lagi tanggungjawab harian.

Banyak sahaja aktiviti lain yang boleh anak-anak lakukan walaupun tanpa diberikan game dan handphone.


Jika di luar waktu PKP, kaum lelaki akan berjemaah di masjid, sepanjang PKP ini, antara nikmat Allah yang paling dirasai ialah solat jemaah seisi keluarga di awal waktu.

Hampir saja waktu solat, saling mengingatkan antara ahli keluarga agar terus berwuduk dan solat berjemaah.

Moga hati-hati kita juga terpaut kukuh dengan solat berjemaah. Jangan pula tinggal satu rumah, tapi solat asing-asing. Siapa lagi jika bukan kita yang mengamalkan solat berjemaah dalam keluarga kita.


Ini juga adalah satu impian yang ingin dicorakkan suasana rumah dengan budaya ilmu, mendalami semangat mencintai ilmu.


Alhamdulillah dari fasa pertama PKP dapat mengadakan kelas hadis Riyadussolihin bersama anak-anak setiap kali selepas Solat Maghrib berjemaah.







Alhamdulillah. Kembali menghidupkan suasana ilmu di dalam rumah sepanjang PKP ini. Alhamdulillah ia adalah budaya ilmu yang pernah kami semaikan satu ketika dahulu di dalam rumah.



Namun tidaklah rasa cukup di situ sahaja. Impian dalam hati agar anak-anak dapat lebih memahami, mentadabbur dan mengamalkan Al Quran telah mereka hafal.

Insyaallah sama-sama kita usaha bersama.

Sungguh PKP ini punya banyak sisi positif dan nikmat anugerah Allah.

Alhamdulillah


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...