Friday, March 8, 2019

Berpura-pura atau sebarkan kebaikan?

بسم الله الرحمن الرحيم

Dewasa ini banyak info tentang depresi yang berlaku. Ia juga berlaku apabila manusia sering berkongsi tentang yang indah-indah sahaja di laman sosial, tapi hakikatnya dirinya kosong, kesunyian dan menderita.

Perkara ini membuatkan saya terfikir. Jadi, perlukah berkongsi masalah hidup di media sosial?

Bagi diri saya, saya sangat tidak suka melihat dan membaca perkara yang negatif. Ia boleh berjangkit.

Membaca status mood orang yang marah-marah atau sedih boleh mempengaruhi mood kita. Begitu juga sebaliknya.

Begitu juga masalah-masalah rumah tangga tidak perlu dikongsikan di laman sosial. Ia hanya akan membesarkan lagi masalah yang kecil.


Jika kita membaca cerita-cerita yang bahagia, kita turut rasa bahagia.

Saya cuba kongsikan perkara yang boleh memberi manfaat kepada orang lain, insyaAllah. Bukan kerana berpura-pura. Bukan juga kerana hidup saya tiada masalah dan stress. Sudah namanya kehidupan, pasti tak lari dari masalah, namun cubalah kita positifkan diri dengan bercakap tentang perkara yang baik-baik sahaja dan tidak hanya fokus pada masalah.

Nikmat anugerah Allah kepada kita insyaAllah lebih besar dari masalah yang kita alami.

Semoga Allah redha.

Amin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...