Monday, March 11, 2019

Info buku: (Sheikh Dr. Wahbah Az-Zuhaili Yang Kukenali) dan (Tips Hafazan Al-Quran)

بسم الله الرحمن الرحيم

Sejak kebelakangan ini, banyak buku yang selesai dibaca namun tidak sempat untuk tulis reviu tentangnya.

Gaya saya membaca buku ada dari muka ke muka untuk menghayati setiap ayat yang ditulis di dalam buku tersebut.

Saya juga tidak meletakkan target tahunan atau bulanan dalam aktiviti membaca buku.

Saya baca dalam keadaan tenang, cuba untuk menghadam isi buku tersebut.

Lain orang lain caranya.

Tidak mengapa.

Raikan perbezaan. Tiada masalah.

Buku kali ini amat dekat dengan hati kerana saya mengenali tokoh ini dan pernah mengikuti kuliah Talaqqinya ketika di Syria hampir 13 tahun yang lalu.

Seperti yang pernah ditulis dalam entri ini pada tahun 2009 yang lalu:
http://cinta-rasul.blogspot.com/2009/07/terkenang-musim-panas-di-syria-bahagian.html

Itulah Sheikh Wahbah Az-Zuhaili.


Terus terang saya katakan bahawa buku biografi dan ketokohan Islam adalah antara genre buku kegemaran saya.

Setiap kali saya membaca genre buku seperti ini, pasti saya akan mendoakan anak-anak menjadi seperti mereka.

Seperti yang tertulis dalam mukasurat di bawah ini:


Hadis ini sentiasa meniti di bibir Sheikh Bassam Ajek, Dekan Kuliah Dakwah Islamiyyah, Mujamma'Sheikh Sheikh Ahmad Kiftaro.

Pada helaian ini, saya sering bercerita kepada anak-anak:
"Ramai ulama yang hebat, mereka hebat sepanjang hayat mereka. Dari mereka kecil. Sebab tu kita kena cemerlang sepanjang hayat kita kalau kita nak jadi ulama yang hebat.

Abdullah pun jawab:
"Adik hebat, sebab adik selalu dapat nombor 1."



Amin ...

Semoga anak-anak kita cemerlang dunia dan akhirat. Amin.

Kunci kecemerlangan adalah dengan hubungan yang mantap dengan Allah Subhanahu Wa Ta'ala.



Buku yang kedua ini adalah tentang tips hafazan Al-Quran.

Buku ini sangat bagus kerana mempamerkan banyak kaedah untuk menghafaz Al-Quran, doa-doa, cerita yang memberikan inspirasi dan pelbagai info yang menarik.


Buku ini pasti akan menambah semangat dan maklumat pembaca tentang hafazan Al-Quran.

Sebab yang baik untuk menghafaz Al-Quran.

Siapa dapat baca ayat Al-Quran ini?

Tulisan lama sebelum adakah kaedah titik dan baris dalam Bahasa Arab.


Inilah ayatnya:

Selamat membaca dan mendekatkan diri dengan Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...